Publications

Detailed Information

국어과 사이버 가정 학습 수준별 콘텐츠 내용 개발 연구 - 중학교 2학년용을 중심으로 : A Study on Level-Differentiated Educational Content of Korean Language Arts Online-Schooling - for 2nd-Year Middle School Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김효정; 제민경

Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.27, pp. 39-75
Keywords
국어교육사이버 가정 학습자기 주도 학습이러닝교수-학습 모형수준별 교육검정 교과서Korean language arts educationstudent-centered learninge-learningteaching-learning methodalternative educationapproved textbooks
Abstract
서울대 국어교육연구소는 2010년 6월부터 2011년 6월까지 2010년 사이버 가정 학습 국어과 중학교 2학년용 콘텐츠 내용 개발을 담당하고 있다. 2010년 콘텐츠 개발에서는 2009년의 콘텐츠와 연계되면서도 2007 개정 국어과 교육과정과 15종의 검정 통과 교과서의 내용을 고려한 내용 구성을 꾀하고 있다. 사이버 가정 학습은 교육과정의 교육관과 현재의 국어교육 실태를 반영하기 위해 2007 개정 교육과정과 15종의 검정 교과서를 분석하였다. 그리고 언어활동의 실제와 맥락을 강조한 교육과정과 이를 각각의 활동으로 구체화한 국어 교과서를 대안적으로 구성할 제재를 선택하였다. 또한 영역 간 통합이 이루어질 수 있도록 심화 콘텐츠를 구성하여 언어 환경의 변화를 담지할 수 있게 하였다.



Researchers at the Korean Language Education Research Institute at Seoul National University developed educational content of a Korean language arts online (KLAO) schooling course from June 2010 to June 2011. We analyzed the modified national curriculum of 2007 and the fifteen textbooks used in Korean language arts classes to discern the academic goals of the Korean language arts class. We designed the KLAO courses to have language activities and lessons about contextual use of language which Korean language arts education emphasizes.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/87213
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share