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고전시가 율격의 교육 내용 연구
A Study on the Educational Contents of Meter in Korean Classical Poetry

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Authors
고정희
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.29, pp. 415-447
Keywords
고전시가율격율격 교육율격 능력음보율음수율율격의 상수(常數)율격의 변수(變數)Korean Classical PoetrymeterEducation of metermeterical competenceEumboyul(meter of feet)syllabic metermeterical constantmeterical variable
Abstract
이 글은 고전시가의 율격에 대한 기존 교육 내용을 검토하고, 율격 능력을 기르기 위한 고전시가 율격 교육의 내용을 마련하는 데 목적을 두고 있다.

2장에서는 ‘음보율’을 전통 율격으로 가르치는 데 따른 문제점을 살폈다. ‘음보’는 율격의 기본단위가 되기 어렵고, ‘음보율’을 파악하는 방법 또한 ‘음수율’과 다를 바 없다는 이론적 문제를 지닌다. 반면 ‘음수율’은 1920년대 이래 줄곧 전통 율격으로 간주되어 왔음에도 불구하고 율격의 층위에 대한 학자들의 오해로 인해 기각된 문제가 있다.

3장에서는 음보율과 음수율이 각각 어떻게 고전시가의 율격에 관여하고 있는지를 살폈다. 그 결과 고전시가의 율격은 4음보라는 율격의 상수(常數)와 음절수라는 율격의 변수(變數)로 이루어지되, 잠재된 4음보를 기반으로 표층에서는 주로 +4음절과 -4음절이라는 음절수의 교체가 실현되는 것을 알 수 있다.

이처럼 음보율과 음수율이 모두 고전시가의 율격적 실현에 관여하고 있지만, 음보율은 한국 고전시가만의 특징이라고 보기 어렵기 때문에 율격 교육의 중심 내용은 음수율이 되어야 하리라 본다. 요컨대 상이한 음절수의 교체에서 생겨나는 리듬감을 익히는 데서 학습자들의 율격 능력이 길러질 수 있을 것으로 전망한다.



The purpose of this paper is to examine existing educational contents of meter in Korean Classical Poetry and to propose new educational contents for fostering 'metrical competence' of learners.

In order to this, in chapter 2, some theoretical difficulties in teaching Eumboyul(meter of feet) as a traditional meter have been observed. First, 'foot' could not be a unit of meter. Second, the measurement of Eumboyul is not different from that of syllabic meter. On the other hand, syllabic meter is unreasonably denied by the scholars in spite that it has been regarded as a traditional meter since 1920's.

In chapter 3, it was asserted that meter of Korean Classical Poetry consists of metrical constant of tetrameter and metrical variable that is fulfilled by alternation of +4syllables and -4syllables.

Therefore the educational contents of meter in Korean Classical Poetry has to be a syllabic meter. In conclusion, metrical competence is expected to be fostered by becoming acquainted with the rhythm which is based on the alternation of feet with different number of syllables.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87221
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 29/30 (2012)
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