Browse

국어 수업 참여에 대한 학습자 인식 실태 분석
A study on Korean Class Participation of high School Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
송현정
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.29, pp. 111-138
Keywords
수업 참여국어 수업학습자 인식교실 환경Korean Class ParticipationKorean ClassStudents perceptionclassroom environment
Abstract
이 연구는 우리나라 고등학교 학생들의 국어 수업 참여에 대한 인식을 분석하고 관련 요인과 현상 개선을 제안하기 위한 실증적 연구이다.

본 연구의 접근 관점을 명확하게 이해하기 위해서 수업 참여의 개념을 정의할 필요가 있다. 수업 참여 개념은 ‘학습하고자 하는 능동적․자발적 의지로 언어적․비언어적으로 행하는 수업 활동 일체’를 의미한다. 따라서 본 연구의 연구 문제인 ‘국어 수업 참여에 대한 인식’이란 ‘교육과정상의 국어 수업에서 행하는 활동 전반에 대하여 학습하고자 하는 능동적․자발적 의지로 언어적․비언어적으로 행하는 수업 활동 일체에 대한 학습자의 의식’을 뜻한다.



This research is an empirical study that analyzes Korean class involvement of high school students and suggests related factors and proposals to improve Korean class.

In this research, 'Korean class participation(or involvement)' means that students carry out their learning tasks spontaneously with their will to do.

We suggest that teachers' precedence for teaching-learning methods, recognition about classroom environment's change, practical manage to Korean curriculum, awareness on learners' condition and discriminative approach according to students' tendency in teachers and students aspects. We need to attract voluntary participation from students through out new understanding and effort for Korean education improvement.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87238
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 29/30 (2012)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse