Publications

Detailed Information

Reorganization of Musical Groups in the Beginning of the 20th Century

DC Field Value Language
dc.contributor.authorKwon, Do-hee-
dc.date.accessioned2014-01-10T06:22:51Z-
dc.date.available2014-01-10T06:22:51Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.20, pp. 269-287-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87415-
dc.description.abstractThere are two fields in Korean traditional music, classical music [a-ak 雅

樂] and folk music [minsok-ak 民俗樂]. That means the two are keeping Korean traditional music balanced. In fact, a considerable number of Korean traditional music pieces are legacies from the Chosõn Dynasty 朝鮮(1392-1910), whether they are part of classical music or folk music. Originally there was no distinction between court music and folk music during the Chosðn Dynasty. Then, when did classical music and folk music become recognized as the two major fields of Korean traditional music?



국악을 아악과 민속악 혹은 정악과 민속악으로 양분하는 것은 두 음악이 세력적으로 균형을 이룬다는 것을 의미한다. 아악이건 민속악이건 간에 현재 국악의 곡목들 중에서 상당수는 늦어도 조선 후기의 유산이다. 그런데 조선시대에는 아악과 민속악이라는 이분법이 공인된 적이 없었다. 물론 한국음악사에서 판소리 발생이 민속악사의 주요 관심사가 되기는 하지만, 판소리의 발생이 바로 아악과 민속악의 양대 구도의 형성이라고는 말할 수 없다. 왜냐하면 오늘날과 같은 판소리가 완성되기까지는 많은 시간이 걸렸고, 판소리만으로 민속악과 아악이 세력적으로 균형을 이루었다고 볼 수는 없기 때문이다. 그렇다면 아악과 민속악이라는 양분체계가 인정되는 것은 언제부터인가?
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.titleReorganization of Musical Groups in the Beginning of the 20th Century-
dc.typeSNU Journal-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage287-
dc.citation.pages269-287-
dc.citation.startpage269-
dc.citation.volume20-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share