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苦瓜和尙(石濤)畫語錄一畫論考釋
Study on the Yi Hua Lun (一畫論) in Shih-tao's Hua-yu-lu(石濤古語錄)

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Authors
權德周
Issue Date
1978
Publisher
서울대학교 인문대학 동아문화연구소
Citation
동아문화, Vol.15, pp. 55-89
Abstract
郭熙의 山水畵를 評하여,東坡는 그중에 詩가 있다고 하였고,山谷은 그중에 哲學이 있다고 말하였다. 繪畵의 文學化 내지 哲學化의 현상은 東坡를 中心으로 한 一團의 文人畵家들에 의해서 理論化되면서 宋代 이래로 특히 文人畵나 禪僧畵에 대한 特性으로 인정이 되었다. 哲學化라는 말은, 繪畵의 本質을 대상의 客觀的 形似化에서 구하는 것이 아니라, 작가의 主觀的 精神의 表現이라는 點에서 찾게 됨을 뜻한다. 또 主觀的 精神이란, 天地의 마음을 나의 마음으로, 宇宙의 精神을 나의 정신으로 하여 天地造化의 廣大한 意志 天地宇宙의 精神과 一體가 된 作家의 精神을 말하는 것이다. 즉 그것은 달리 말하면, 東坡의 이른바 「胸中成竹」이 그것이요, 山谷의 이른바 「胸中邱壑」이 그것이다. 그러므로 作家는 자기 생명의 根源을 造形으로 나타내는 자이며, 다른 말로 해서 「道」의 自覺을 造形 표현하는 者이어야 하는 것이다. Shih-tao's art commenced with absolute denial of preferences for dignity and imitation. He asserted to learn neither sages' law nor old masters'. Shih-tao together with Chang-zi(莊子), in the chinese art history, will be the last one who denied sages and insisted an absolute freedom in spirit. Shih-tao stressed on "No method is method; this stands for the genuine method(無法而 法, 乃爲至法)". "Nomethod", here, is established with emphasis on creativity based on spiritual liberalism. Paintings in China has been believed to originate from Fuxi (伏犠), Cangxie(倉頡). Chang Yan-Yuan remarked in his 「叙畵源流」 that writing and painting have same origin and hieroglyph is the origin of paintings. Shih-tao is believed to have set up his unique position by drawing 「一畫論」 on the ground of 「道生一」 in Taoist thought, and finding origin of paintings in 「一畫論」.
ISSN
1598-0200
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87568
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Center for East Asian Studies (동아문화연구소)Journal of S.N.U. Institute for Asian Studies (동아문화)동아문화 Volume 15 (1978)
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