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An Interaction and a Reaction Aspects of Piano Sanjo No.2 of Yoo
상호작용과 반작용 〈피아노산조 제2번>의 경우

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Authors
Yoo, Byung-Eun
Issue Date
2000
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.22, pp. 271-283
Abstract
Apparently, since the middle of 1960s musical avant-gardism in the West lost its momentum as a mainstream. Various reactions arose against the highly complex, cerebral, cacophonous music of the previous era. Minimalism, New Tonality, Neoromanticism, Polystylism were among others. Again, the musical scenes in the West since 70s became diversified as in the first half of the 20th century compared to those of the 50s and early 60s represented by the legendary Darmstadt or Donaueschingen. In Korea, the avant-garde movement began in the early 70s. The lead was taken by young composers who studied abroad, especially in Germany where Isang Yun already had achieved his international reputation. Korea, much lagged behind in all aspects of life until the end of 60s, almost instantaneously could join in the international musical scenes because of him.



60년대 중반 이후 서구의 음악적 아방가르드주의는 주류로서의 역동성을 잃은 듯하다. 전시대의 고도로 복잡하고 지적이고 소음 같은 음악에 대한 다양한 반작용이 일어났다. 미니멀리즘, 신조성(New Tonality), 신낭만주의(Neoromanticism), 다양식주의(Polystylism) 등이 그것이다. 전설의 다름슈타트나 도나우에싱엔으로 대표된 1950년대와 60년대에 비하면 70년대 이후 서구음악의 풍경은 다시 20세기 전반만큼이나 다양해졌다. 한국의 아방가르드 운동은 1970년대 초 시작됐다. 그 선봉에는 외국, 특히 윤이상이 이미 국제적 명성을 얻은 독일에서 공부한 젊은 작곡가들이 섰다. 60년대 말까지 삶의 모든 측면에서 크게 낙후해 있던 한국은 윤이상 덕분에 거의 하루아침에 세계의 음악지도 속에 자리를 잡았다.
ISSN
1975-0218
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/87825
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 22 (2000)
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