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Soundscape of Daoist Rituals "Musical" Values from the Insider's Perspective
도교 의식의 음경(音景) 내부자 관점에서 본 '음악적' 가치

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Authors
Penyeh, Tsao
Issue Date
2000
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.22, pp. 63-88
Abstract
Integral to the Daoist ritual performances are a wide range of vocal utterances (dramatized verbalizations, reciting, and chanting) and instrumental music (music performed by wind and string instruments as well as the faqi 法器, percussion ritual objects). This ritual soundscape encloses the whole of ritual performance and to the Daoists: it completes the meaning and efficacy of the ritual. The core of Daoist ritual music is chanting. There are two essential methods of chanting: xingsong 形誦 (chanting with audible sound) and shensong 神誦 (chanting without audible sound). This differentiation is closely rooted into the Daoist concept of wu 無 (nothingness) and you 有 (having, being, or realized), which has its basis in the Daoist cosmology of yin-yang wuxing 隂陽五行 (yin-yang and five elements) and tian-ren heyi 天人合一 (human in harmony with universe or human as the universe). This paper looks at the musical values of Daoist ritual music through its cosmological foundation. Ritual practices of the wushi 巫師 (shaman and spirit-medium) and fangshi 方士 (man of magical techniques) during the period of Zhou dynasty (11th century-256 B.C.) and the end of 2nd century are generally viewed as the predecessors of religious Daoism.



도교 의식의 수행에서 필수요소는 넓은 영역의 성악 발성(극화한 언어, 낭송, 영창詠唱)과 기악(관현은 물론 타악 의물인 법기法器로도 연주되는 음악)이다. 이러한 의식의 음경(音景)은 도교의 의식 수행 전부를 포괄하며, 도교신자들에게 그것은 의식의 의미와 영험을 완성하는 것이다. 도교 의식음악의 핵심은 영창이다. 영창에는 두 가지 본질적인 방법이 있다. 소리 내어 부르는 형송(形誦)과, 소리 없이 부르는 신송(神誦)이 그것이다. 이 구별은 음양오행과 천인합일이라는 도교적 우주론에 기초한 도교적 무(無)와 유(有) 개념에 깊이 뿌리박고 있다. 이 글은 도교 의식음악의 음악적 가치를 도교의 우주론적 기반을 통해 고찰한다. 주(周, 11세기~256 B.C.)로부터 2세기말 사이 무사(巫師) 방사(方士)의 의식이 일반으로 종교적 도교의 전신으로 여겨진다.
ISSN
1975-0218
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/87834
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 22 (2000)
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