Publications

Detailed Information

The Pansori Performance Culture in Colonial Korea: The Role of J oseon-seongak-yeonguhoe* : 일제 강점기 판소리 연행문화의 변동 - 조선성악연구회를 중심으로 -

DC Field Value Language
dc.contributor.authorSung, Ki-Ryun-
dc.date.accessioned2014-01-14T05:16:29Z-
dc.date.available2014-01-14T05:16:29Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.23, pp. 193-207-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87849-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to examine the changes in the pansori performance culture in Japanese Colonized Korea (1910-1945), from here on referred to as Joseon Korea, focusing on the role of Joseon-seongak-yeonguhoe (Korean Vocal Music Association). During the colonial period, the theater culture bloomed with the introduction of sinpa drama and film. Meanwhile, musical education and the recording industry helped shape the musical culture: in particular, new popular song genres like changga and ppongjjak (or trot) were wide-spread. The impact of these changes in the performing arts can be seen through pansori, the most favored performing arts genre in 19th century Joseon Dynasty (1392-1910), and the changes in its performing practices through the early 20th century. The more obvious changes, such as the formation of new performing troupes and experimentation with various theatrical styles, are results of pansori performers' efforts to survive in the changing entertainment sphere. Among the various troupes up to the 1930's, Joseon-seongak-yeonguhoe established in 1934 was unique in that it was highly organized and composed of the most prominent pansori singers of that time.



일제 강점기는 신파극과 영화가 수입되어 큰 대중적 인기를 얻고, 음악교육과 음반 산업의 영향으로 창가 및 트로트 등의 유행가가 널리 불려지는 등 극장문화와 음악문화에 큰 변화가 일어난 시기이다. 일제 시대에 진행된 유흥문화의 변동과 새로운 음악문화의 형성은 한일합방 전까지 조선의 대표적인 연행예술로 인기를 누렸던 판소리에도 많은 변화를 가져오게 된다. 일제강점기 판소리와 관련된 변화 중 가장 두드러진 변화는 연행문화에서 나타나는데, 이는 판소리창자들이 새로운 조직을 결성하고 다양한 방식의 공연을 시도하는 등 급변하는 연행환경에 적응하기 위해서 노력한 결과이다. 일제 강점기(1910-1945) 동안 판소리 창자들은 여러 단체를 조직하고 해체하면서 단체 중심으로 활동하였는데, 조선성악연구회는 일제 강점 이후 만들어진 판소리 창자들의 단체 중 가장 조직적이고 활발한 활동을 편 단체이다.
-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.titleThe Pansori Performance Culture in Colonial Korea: The Role of J oseon-seongak-yeonguhoe*-
dc.title.alternative일제 강점기 판소리 연행문화의 변동 - 조선성악연구회를 중심으로 --
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor성기련-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage207-
dc.citation.pages193-207-
dc.citation.startpage193-
dc.citation.volume23-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share