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『선청일기(宣廳日記)』를 통해 본 내취의 양상-정조·순조대를 중심으로-
A Study of the Naechwi(內吹) Based on the Seoncheongilgi 『(宣廳日記)』- Focusing on the Period of Kings Jeongjo and Sunjo -

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Authors
유키오, 우에무라; Yukio, Demura
Issue Date
2004
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.24, pp. 131-147
Abstract
조선후기 군악제도의 가장 기본적인 특징은, 태평소 · 나각 · 나발 · 북 · 자바라 · 징 등으로 편성된 취고수(吹鼓手)와 피리 · 대금 · 해금 · 장고 · 북으로 편성된 세악수(細樂手)란 두 개의 악반 조직이 형성되어 정착되었다는 점이다. 중앙군제에서는 오영문(五營門)이 각기 취고수와 세악수를 가졌을 뿐만 아니라 왕의 측근에 있던 특수한 무관직인 선전관청(宣傳官廳)에 소속했던 내취(內吹) 역시 취고수와 세악수로 구성되었다. 이와 비슷한 조직 형태는 지방 관아 및 군사기관에도 설치 되었다. 이들 이른바 군악병(軍樂兵)에 대해서는, 일찌기 일본인 음악학자 가네쓰네 기요스케(兼常淸佐)에 의한 선구적인 언급이 있었고(兼常 1913: 370-372), 이어서 안확(安廓)이 “천년전의 조선군악"(1930) 에서 문헌과 증언에 의거해서 군악 전통에 대한 주의를 이르켰지만, 전반적으로 보면 지금까지 음악사적으로도 군사사적으로도 충분한 검토가 이루어지지 않았다. 그러다가 최근에 와서, 18~19세기 도시사회에서 여항문화의 발달이란 관점에서 그들(특히 세악수)의 예술사적 역할이 재인식되게 이르렀고(임형택 1983, 노동은 1995, 사진실 1997, 강명관 1999, 신경숙 2000, 2001 등), 내취 및 영문 취고수 · 세악수의 전체상도 차차 밝혀져 왔다(윤명원 1994, 정재국 1996, 우에무라 1998, 이숙희 2001, 2002 등).



The basic trait of military band system of the latter part of the Joseon dynasty is the two band system, consisting of chwigosu (吹鼓手)) and seaksu (細樂手). The former group, chwigosu consisted of a taepyeongso (太平簫), a nagak (螺角), a nabal (喇跋), a buk (북), a jabara (자바라), a jing (징). The latter seaksu consisted of a piri (피리), a daegeum (大笒), a haegeum (奚琴), a janggo (杖鼓), and a buk (북). In the central military system, each branch of the oyeongmun (五營門) had both chwigosu and seaksu. In addition, the naechwi (內吹), which was under the command of the Seonjeon gwancheong (宣傳官廳) ㅡ a special military office which was made of King's close staff members ㅡ also had its own chwigosu and seaksu. The similar organization systems were applied to district government offices and military agencies. Japanese musicologists Kanetsune Kiyosuke (兼常淸佐) has discussed (兼常 1913: 370-372) the role of the military musician, and following Kanetsune, Anhwak (安廓) has discussed the military band tradition in his paper “The military music of the Joseon dynasty a thousand years ago" (1930) based on documents and testimony. But overall there has not been sufficient discussion about it as an aspect of musical and military history. Since these reports, musicologists have hardly mentioned this music. But recently, with a growing interest in the urban development of 18-19th century middle-class culture, the role of military musicians (particularly seaksu) in art history begins to be seen in a new light (Im Hyeongtaek 1983, No Dongeun 1995, Sa Jinsil 1997, Kang Myeongkwan 1999, Shin Kyeongsuk 2000,2001 etc), and a rough figure of naechwi and yeongmun's chwigosu and seaksu starts to emerge (Yun Myeongwon 1994, Jeong Jaeguk 1996, Uemura 1998, Lee Sukhee 2001, 2002 etc).
ISSN
1975-0218
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87854
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 24 (2002)
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