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Innovation and Accessibility: Towards a Typology of Fusion Music in Korea
혁신과 접근의 용이성 : 한국퓨전음악의 갈래설정

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Authors
Sutton, R. Anderson
Issue Date
2003
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.25, pp. 227-250
Abstract
Cross-cultural influence and cultural mixture are fundamental processes that underlie many kinds of music throughout history. Yet in much of Asia and Africa in recent decades the mix between indigenous musical practices and those from outside, mostly Western, have intensified. In Korea, these kinds of mixture are generally referred to as "fusion" music, a sweeping term under whose umbrella many disparate styles and practices coexist and interact. Despite its growing presence in Korea, particularly in the last 10-15 years, it has largely escaped the scholarly scrutiny of musicologists and sociologists. In choosing to focus on fusion music in this article, I hope to raise some new issues and stimulate debate and further scholarly attention to the growing variety of musical activity in which Korean musicians seek to combine Korean and non-Korean elements.



역사상 문화교류의 영향은 많은 유형의 음악에 기본적으로 수반되는 과정이었다. 최근 몇 년 동안 아시아와 아프리카에서는 고유의 음악문화와 서구의 음악 사이의 접목이 매우 활발하게 이루어지고 있다. 한국에서는 이러한 유형의 음악을 ‘퓨전(fusion)'이라고 부르는데, 한국에서 퓨전은 특히 지난 10~15년간 증가 추세에 있었으나 음악학자들의 관심을 거의 받지 못했다. 이글을 통해 퓨전음악에 대한 새로운 문제점을 제기함과 동시에 학자적 관심과 논의를 이끌어 내어 한국 음악과 비한국음악의 요소를 결합시키려는 한국 음악가의 다양한 음악적 활동을 증가시키는데 도움이 되고자 한다.
ISSN
1975-0218
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/87860
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 25 (2003)
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