Publications

Detailed Information

Musical Representation of Nationalism in Contemporary South Korea : 민족주의의 음악적 표상: 한국 전통 음악 담론과 연행에서 민족주의

DC Field Value Language
dc.contributor.authorKim, Hee-sun-
dc.date.accessioned2014-01-14T05:27:16Z-
dc.date.available2014-01-14T05:27:16Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.29, pp. 165-194-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87889-
dc.description.abstractNationalism has exerted an important influence in the formation of the modem nation. During the last century, Korea has continuously produced a variety of discourses on the issue of nationalism, which includes moderate nationalism, leftist nationalism, and people's nationalism, among others. Moreover, nationalism has taken an important role in establishing the belief that Koreans are of one ethnic community, who share the same language and origin. Furthermore national identity was the highest position among various identities of individual citizens of Koreans during the modernization of the nation. Traditional music in Korea is not totally independent of such nationalistic discourse or sentiment which has occurred in Korea. Throughout the 1960s and 70s, characterized by economic development as well as social and

political turmoil, traditional music functioned as an important tool to stimulate ethnic sentiments to the people, supported by the government, which was referred to as "nationalism from above." However, people's nationalism, which began as an anti-hegemonic, anti-governmental resistant movement in the 1980s by the non-elite members of the society, has revived and emphasized traditional culture and was employed as a sort of cultural movement from the bottom.



한국에서 민족주의는 근대국가의 형성에 중요한 역할을 하였다. 한국은 지난 세기 동안 계속해서 다양한 민족주의 담론을 생산해 왔고, 온건주의적 민족주의, 좌파적 민족주의 그리고 민중 민족주의는 그 중 몇 가지 예이다. 더 나아가 한국인은 하나의 언어를 공유하는 하나의 시조를 가진 한 민족이라는 강한 믿음을 갖게 하는데 민족주의는 강력한 역할을 하였고, 더 나아가 근대화의 시기를 거치는 동안 한국인들에게 민족주의적 국민정체성은 국민 개개인의 개별적 정체성의 상위에 존재하였다. 한국의 전통음악계는 한국 내 이러한 민족주의적 정서 혹은 민족주의적 담론에서 자유롭지 않다. 경제적 발전과 정치적, 사회적 혼란을 겪은 1960년대와 70년대를 거치면서 한국의 전통음악은 국민들에게 민족정서를 일깨우는 중요한 장치로, 국가적으로 장려되어 왔으며 이는 위로부터의 민족주의에 기인한다. 1980년대 반체제운동으로부터 시작된 민중 민족주의는 한국전통문화를 강조하면서 한편으로 아래로부터의 문화운동의 일환으로 다양한 전통음악의 장르가 적극 발굴되고 장려되었는데 이는 아래로부터의 민족주의에 기인한다.
-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.titleMusical Representation of Nationalism in Contemporary South Korea-
dc.title.alternative민족주의의 음악적 표상: 한국 전통 음악 담론과 연행에서 민족주의-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor김희선-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage194-
dc.citation.pages165-194-
dc.citation.startpage165-
dc.citation.volume29-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share