Publications

Detailed Information

수심가의 요성 : Vibrato in the Northwest Folksong 'Sushimga'

DC Field Value Language
dc.contributor.author오용록-
dc.date.accessioned2014-01-14T05:31:56Z-
dc.date.available2014-01-14T05:31:56Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.31, pp. 245-264-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87907-
dc.description.abstractIn this article, I attempt to examine the vibrato employed in the northwest folksong Sushimga. There are generally three main types of vibrato employed in northwestern folksong: moving above and below the main note, rising from below the main note, and coming from above the main note. The characteristic vibrato style in 'Sushimga' is that of the second type described above, rising from below the main note. If you take the series of notes in the line 'Sug-im', you can see that from above the fundamental tone of the melody the notes then dip beneath this tone to create the vibrato: gb' - cb' - bb - ab. A raise in the central melodic series by two degrees is demonstrated by the following: ab' - f' - c' - bb. Namely, you can see from the description above the typical melodic series in the ujo mode family. While the article delves closely into an examination of the vibrato techniques used specifically in Sushimga, I also explore the difficulty of both describing and prescribing performance techniques using conventional notation methods. I contend that the vibrato techniques employed in a performance of Sushimga can best be described with the collaborative use of standard notation and computer graphs. Likewise, similar use of notation and graphs. Likewise, similar use of notation and graphs can communicate proper performance techniques tho those learning the folksong via notation. Such an examination of the vibrato in Sushimga can communicate the centrality of vibrato to the performance of this northwestern folksong.



이 글의 목적은 서도민요 수심가의 요성에 대한 외부 관찰을 수행하는 것이다. 누구나 구할 수 있는 음원을 컴퓨터 프로그램을 사용하여 분석한 뒤 이 자료를 세 사람의 악보와 비교하며 수심가의 요성을 살펴보겠다. 대개는 이미 알려진 사실의 확인이 되겠지만 이를 통해 몇 가지 중요한 문제를 제기할 수 있다. 요성에 대한 외부 관찰은 말 그대로 있는 그대로의 현상에 대한 관찰을 말한다. 관찰을 통해 현상을 객관적으로 이해한 후 이어서 이 내용을 전승자의 전승 정보와 결합하면, 즉 전승자와 공동연구를 수행하면 이 노래의 본질에 한 걸음 더 다가갈 수 있을 것으로 본다. 이때 서도민요에 내재된 음체계, 이에 대한 전승자 또는 수용자의 인식체계 같은 것이 중요한 관심사항이 되는데, 이 글은 그런 연구에 대한 선행연구의 성격을 갖는다.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.title수심가의 요성-
dc.title.alternativeVibrato in the Northwest Folksong 'Sushimga'-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorOh, Yang-nok-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage264-
dc.citation.pages245-264-
dc.citation.startpage245-
dc.citation.volume31-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share