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Changes in Geomungo Music in the Joseon Era

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Authors
Hwang, Jun Yon
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.33, pp. 9-34
Abstract
A large amount of new music was composed based upon li-yuc(禮樂) philosophy of Confucianism after the establishment of the Joseon dynasty in 1392, resulting in a musical renaissance in the 15th century, which is demonstrated by a number pieces compiled in The Annals of King Sejong and The Annals of King Sejo, and those in a later publication called Daeak Hubo, and also by the names mentioned in Daeak Jeonbo, a publication that no longer exists. this musical advancement was continued by the publication of Siyong Hyangakbo and Geumhapjabo. Unlike previous compilations, however, Geumhapjabo, published in 1572, was the first one for the geomungo during the dynasty, and it contains a large number of new pieces that are not found in older publications. Moreover, this book has exercised both direct and indirect influence on later publications for the instrument. It thus appears that music for geomungo played a major part in the development of music from the 16th century onward.



1392년 조선 건국 이후 예악사상에 의하여 많은 신악이 창제 되었다. 그 결과 『세종신록악보』와 『세조신록악보』에 정리 기록된 많은 악곡들과,후에 간행된 『대악후보』 또한 지금은 곡명만 남기고 실체가 사라진 『대악전보』를 통하여 엿볼 수 있는 많은 악곡들로써 15세기 음악의 르네상스를 이루었다. 그리고 이처럼 발전한 음악문화의 전통은 『시용향악보』 및 『금합자보』의 간행으로 이어졌다. 『금합자보』(1572)는 이전의 악보들과 달리 조선 최초의 거문고악보이다. 뿐만 아니라 이 거문고악보에는 앞 시대의 악보에서 발견되지 않는 새로운 악곡들이 많이 수록되었다. 그리고 이 악보는 후에 등장하는 수많은 거문고악보들에 직간접적으로 영향을 끼치고 있다. 따라서 16세기 이후의 음악사의 한 축은 거문고음악을 중심으로 전개되는 것처럼 보인다.
ISSN
1975-0218
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/87917
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 33 (2011)
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