Publications

Detailed Information

오우크쇼트의 교육이론 : 자유교육과 도덕교육의 관련 : M. Oakeshott's theory of education : The relation of liberal education and moral education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

차미란

Issue Date
2000
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.1 No.1, pp. 189-215
Keywords
교육 이론
Abstract
오우크쇼트의 형이상학과 정치철학은 각각 자유교육의 근거와 도덕교육의 기반에 관한 이론적 설명을 제시한다. 자유교육(또는 교과교육)의 근거로서의 實在와 도덕교육(또는 사회화)의 기반으로서의 實際는 각각 총체의 무시간적 차원과 시간적 차원을 나타낸다는 점에서는 구분되지만, 특정한 개념이나 행위로 표현되기 이전의 궁극적 기준(또는 원천)을 지칭한다는 점에서는 동일한 의미를 가진다. 교과교육과 사회화를 포괄하는 교육의 이상은 표현 이후의 양상(理解의 言語와 行爲의 傳統)을 통하여 표현 이전의 기준(實在와 實際)을 추구하는 데에 있으며, 그 교육의 과정은 한 개인의 자아가 세계를 내면화함으로써 自我와 世界가 일치된 상태로 나아가는 과정으로 규정될 수 있다.



M. Oakeshott's metaphysics and political philosophy can be interpreted as theoretical explanations as to the ultimate value of liberal education and moral education. According to his view, the Reality' as logical criterion of experience and the Practice' as tacit source of activity are conceptually independent; they designate two different dimensions of the concrete totality which may be called as the atemporal in the former, and the temporal in the latter. However, these two dimensions are the two axes sustaining education as a whole, and further, they point to the ultimate standard of all human knowledge and behavior. It is concluded in this study that the ideal of education is the realization of the unmanifested standard (Reality and Practice) through learning the manifestations of knowledge and activity (languages of understanding and traditions of behavior in Oakeshott's terms), and the educational process is the process of continuing approach toward the state of the unification of self and world by way of the self's internalization of the world.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/88921
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share