Publications

Detailed Information

우리들은 1학년 교육과정의 조직요소 재구성에 관한 연구 : A Study on Renewal of National Curriculum in First Grade Program

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이은화

Issue Date
2001-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.2 No.2, pp. 161-187
Keywords
우리들은 1학년교육과정 재구성교과서 분석First grade programCurriculum renewal
Abstract
이 연구는 국가수준에서 제정한 우리들은 1학년 교육과정 조직요소가 지역수준에서 개발․보급한 학생용 교과서와 교사용 지도서에서 어떻게 재구성되는지, 그리고 국가수준 교육과정과 지역수준의 교과서 및 교사용 지도서가 학교의 수업에서 어떻게 재구성되는지를 검토하고자 하였다. 이를 위하여 부산시 우리들은 1학년 교과서와 교사용 지도서, 그리고 수업에서 나타나는 교육과정 조직요소의 재구성 과정을 양적인 방법과 질적인 방법을 활용하여 분석하였다. 연구 결과, 지역수준에서 개발한 교과서와 교사용 지도서에 비하여, 수업이 국가수준 교육과정의 조직요소에 더 충실하였던 점을 확인할 수 있었으며, 국가수준 교육과정의 조직요소 이외에 추가된 조직요소의 유형에 있어 교실관리를 위한 지시나 활동과 아동의 흥미를 고려한 활동이 빈번하게 나타남을 확인할 수 있었다.



This study has two primary purposes. One is to analyze how organizing elements shown in "First Grade Program" text book and teacher's guide developed by Pusan Educational Administration(PEA), were renewed from the national curriculum. The other is to scrutinize how organizing elements in national curriculum and in two books of PEA, were modified in class. In other to achieve these purposes, Content analysis, non-participant observation on the class, and interview were adopted. The results of the study are summarized as follows. 1) In comprising organizing elements, both "First Grade Program" text book and teacher's guide tried to include all the elements in national curriculum and so had high fidelities to it from content sections to detailed content elements. While two books of PEA didn't reflect well the idea of the national curriculum which intend to set the section of basic learning skills in the lowest rank. 2) During the class, all content sections and detailed contents' elements proposed by the national curriculum, were treated without any omissions.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/88938
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share