Publications

Detailed Information

지식교육에 관한 논의의 유형 분석 : Mapping the Discussions on Knowledge Education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

홍은숙

Issue Date
2003-04
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.4 No.2, pp. 141-168
Keywords
지식교육의 위상주지주의 교육교육적 인식론앎의 성격지식교육의 목적
Abstract
교육에서 지식교육에 대한 이론들이 매우 다양하여, 그것들이 어떻게 관련되는지 그리고 지식교육에 대한 논의를 어떻게 일관성 있게 진행해야 하는지에 대해 많은 혼란이 있다. 본 논문은 지식교육에 대한 다양한 이론과 논의들을 그 문제와 접근 방법에 따라 유형화함으로써 지식교육의 개념에 대한 대략적인 지도를 그리는 데 그 목적이 있다. 이를 통해서 지식교육에 관한 일관성 있는 논의와 올바른 지식교육관 형성에 도움이 되고자 하는 것이다. 이 글에서는 지식교육에 대한 논의 범주를 논의하는 문제의 성격에 따라 네 가지로 구분하여 살펴본다. 첫째, 지식교육이 소홀히 되는 상황에서 지식교육의 위상을 찾으려는 노력으로서, Bruner의 지식의 구조, Hirsch, Jr.의 문화적 문해를 다룬다. 둘째, 주지주의 교육의 비판 및 대응에 관한 논의로서, Hirst의 지식의 형식과 사회적 실제에의 입문으로서의 교육, Ryle의 방법적 지식 등을 다룬다. 셋째, 인식의 근거와 교육적 인식과정에 관한 논의로서, 정초주의 인식론과 순환적 인식론, 포스트모던적 지식론, 그리고 교육적 인식론에 대한 논의를 다룬다. 넷째, 앎의 성격과 지식교육의 목적을 바로잡으려는 논의로서, 객관주의 지식관, 인격적 지식론, 도구적 지식관, Palmer의 사랑에서 발원한 지식, 신지식인론 등을 살펴본다. 끝으로, 이러한 지식교육 논의를 유형화하는 문제 및 그 교육적 시사점에 관하여 논의한다.



There are various kinds of theories and discussions on knowledge education. Because their relationship is not clarified, they sometimes cause confusions in discussing knowledge education. The purpose of this article is to draw the overall picture of how a variety of theories of 'knowledge education' are connected. In this article different theories are classified into four areas according to the problems they are dealing with. The first area deals with the situation where knowledge education is criticized for bad exercise such as cramming of information. Instead of denying knowledge education itself, some tend to correct the distorted form of knowledge education. Here Bruner's 'structures of knowledge' theory and Hirsch, Jr.'s 'cultural literacy' theory are explained. On the basis of desirable shape of knowledge education, we can explore the proper status of knowledge education. The second issue is the problem of intellectualism in education. The most representative theory of intellectual education is Hirst's 'forms of knowledge' theory. Here some criticisms and alternatives to this theory are explained. Especially Hirst's own alternative, 'education as initiation into social practices', and Ryle's concept of know-how are explained. The third area deals with the foundations and processes of knowing. Here 'Foundationalism' in epistemology is criticized, while other views such as hermeneutic epistemology and post-modern epistemology are suggested as alternatives. And the new trend of 'educational epistemology' is also explained. The fourth area pursues the nature of knowing and the purpose of knowledge education. Here 'Objectivism' which distorts the relationship between the knower and the known is criticized, and 'personal knowledge' is argued for instead. For the purpose of knowledge education, instrumental view is also criticized, while knowledge for restoring the community, responsibility, and mutuality is emphasized. Palmer's concept of 'knowledge originated from love' is introduced in this context. On the basis of this classification, implications on education are discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/88968
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share