Browse

학부모의 선택과 수요자 중심 교육개혁의 재음미
Consumerism, Parent Choice and Educational Reform

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
강영혜
Issue Date
2003-04
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.4 No.2, pp. 255-274
Keywords
학부모 선택영국의 교육개혁시장 원리수요자 중심주의교육의 질
Abstract
이 연구는 80년대 이후 학부모의 선택과 시장 원리의 도입을 통해 교육의 질 개선을 추구해 온 영국의 교육개혁 사례를 통해 수요자중심주의가 공교육제도 운영원리로서 적합한지를 살펴보고자 한다. 이를 위해 먼저, 시장이론의 의미와 교육적 적합성 여부를 확인하고, 둘째 학부모의 선택과 교육의 질과의 논리적 연관성 및 학부모들의 실제 선택행위를 살펴봄으로써 학부모의 선택이 교육의 질 관리를 담보할 수 있는 방안인지를 검토하며, 셋째 학부모의 참여와 선택이 학교현장에 미치는 긍정적 측면과 한계를 살펴보았다. 학부모들의 선택권의 행사는 학교측의 이미지 개선과 학생복지의 개선 효과 및 학부모들의 참여와 협력을 통해 학교운영에 도움을 줄 수 있는 여지를 넓힌다. 그러나 학부모는 교육의 질에 대한 공적 책임 보다 개인적 이익과 필요 및 선호도에 따라 학교를 선택하는 경향이 크므로 학부모의 선택권 행사가 전반적인 교육의 질과 공공선의 증진에 기여한다는 보장이 없다. 공교육의 질적 수준 유지에 관한 직접적 책임은 일차적으로 국가의 몫이며, 수요자의 선택과 경쟁을 통한 질 관리 방식은 제한적으로 고려해야 할 것이다.



Since the 1980's, consumerism and parent choice have been main principle of educational reform world-widely. In particular, British educational reform is reported radica and market-oriented, so many other countries have made a bench-marking on the implementation of that idea in order to innovate their public educational systems. The British Government expected that the parent choice and competition between educational institutions would make a quality assurance, but the relation between school choice and improving school standard has not been confirmed objectively. The purpose of this study is : to clarify the meaning of market principle as a educational ideology and the possibility of application of the market principle to educational arena ; to clarify if the parental choice is able to make sure the quality of education logically and empirically ; to find how the parent choice and participant have brought about school change. To some extent, parental choice has influenced many schools to concentrate on making better school image, impressive school discipline and children's welfare inside school place. In addition, it encourages some parents to participate and co-operate with school management. In spite of this merit, parental choice is not concerned with improving school standard or quality of education logically. Because the choice of parent as a consumer is pursuing the subjective satisfaction which is related to individual taste, value-orientation, socio-economic status etc. Therefore, parents are not responsible for the school improvement directly. Instead, responsibility for the quality assurance belongs to the State basically because modern public educational system has aimed for implementing the equal opportunity of education and universal human right.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/88973
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 04 Number 1/3 (2003)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse