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학업성취도 평가를 통한 교육책무성 시스템
Educational Accountability System Based on Student Academic Achievement Information: Case of Texas State Accountability System

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Authors
양성관
Issue Date
2010-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.11 No.3, pp. 235-258
Keywords
교육책무성학업성취도 평가정보의 활용내재적 책무성internal accountabilityacademic achievementutilization of information
Abstract
이 글은 학업성취도 평가의 전수조사를 통해 교육의 책무성 시스템을 확립하려는 정책에서 고려되어야 할 정책적 시사점을 탐색하기 위해 미국 텍사스 주 정부의 교육책무성 시스템 현황과 학업성취도 평가를 활용한 책무성 체제 확립에서 다루어진 쟁점사항을 분석하였다. 결론에서는 주정부 단위의 책무성 체제가 확립된 이유 가 타 주에 비해 상대적으로 낮은 학력에 대한 수정욕구에서 나왔으며, 전체 학생의 학력을 중심으로 등급을 매기는 책무성 체제에서도 인종과 사회경제적 배경변인을 중심으로 한 학생집단의 설정으로 공정한 비교가 가 능토록 했다는 점, 책무성 지표가 학업성적과 중등교육과정의 이수에 초점을 두고 있다는 점, 낮은 등급을 받은 학교나 교육청을 시정하려는 노력이 관리통제의 방식으로 전개되는가와 컨설팅 위주의 지원활동으로 전개되는 가에 따라 차이가 있다는 점, 학업성취도 평가 정보의 활용을 교육행정가 및 교사 중심으로 하여 학교개선방안 이 탐색되어야 한다는 점 등을 주요 시사점으로 제시하였다.



This study is to explore policy implications for establishing educational accountability system based on the student academic achievement information administered a nationwide test to the entire population of a certain grade of students. For the purpose of study, the conceptual and historical reviews about accountability were examined. This article described major features of the state of Texas style student performance accountability system. Then, the controversy about standard-based reform exhibited problems of validity and reliability of test scores, positive and negative impact of test oriented policy on teachers' behavioral and psychological aspects, limited capacity for establishing social justice, and the utilization of student assessment information. The following issues appear to have implications for immediate consideration by policy makers and the research community: (1) accountability system began with low academic achievement; (2) The system has been developed with more fair comparison among various student groups by race and socio-economic status; (3) The accountability indicators focused on the student academic achievement and completion of secondary education; (4) Intervention activities for low rating schools and districts should be implemented supportively; and (5) the accountability system should identify and expand the role of educators in an active and positive way resulting in engaging collaborative inquiry and action for the success of school improvement.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89246
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 11 Number 1/4 (2010)
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