Browse

학교조직 특성이 학생의 학업성취와 정의적 성장에 미치는 효과분석: 학교조직 진단 영역 중심으로
An Analysis on the Effect of School Organizational Characteristics on Students’ Academic Performance and Educational Growth

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
주철안; 박상욱; 홍창남; 이쌍철
Issue Date
2012-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.13 No.2, pp. 57-80
Keywords
학교조직 진단학교조직 특성교육적 성장국가수준 학업성취도Tobit 모형school organization diagnosisschool organizational characteristicseducational growth of studentnationwide scholastic achievementtobit model
Abstract
이 논문은 학교효과를 밝히고자 했던 선행연구들이 학교 성과에 영향을 주는 다양한 학교변인들을 밝히고있지만, 학교조직의 특성을 보다 잘 드러내기 위해서는 변인의 구성 역시 학교조직 특성에 맞게 구성해야한다는 문제의식에서 출발하였다. 이를 위해 “교육행정학적 시각”에서 학교조직의 특성에 초점을 두고 변인을 구성함으로써 학교조직 특성이 학생의 학업성취와 정의적 성장에 주는 영향을 살펴보았다. 분석은 표본선택(sample selection bias)을 조정한 Tobit모형을 이용하였으며, 학교조직 특성이 학생의 학업성취와 정의적 성장에 어떤 영향을 미치는지 추정한 결론은 다음과 같다. 학교조직 특성 변수 모든 영역(교육활동, 구조, 교직원 역량, 학교 풍토, 환경)에서 학생의 학업성취와 정의적 성장에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 이러한 결과는 향후 현재 중앙부처나 평가기관, 그리고 단위학교에서 학생의 교육적 성장을 위한 조직개선에 필요한 분야와 방안을 개발하거나 전략적 계획의 수립 등에 활용될 수 있다.



Though previous studies on school effectiveness reveal the impact of various variables on school performance, they ought to be re-organized in terms of school’s organizational characteristics. From “the perspective of educational administration,” this study investigates impacts of organizational variables on students’ educational growth. Censored normal Tobit model is utilized to resolve sample selection bias. Results indicate that organizational variables selected for this study(educational process, structure, personnel capacity, school climate, and internal/external environment) positively influence student’s academic performance and educational growth. They could be applied to school restructuring or strategic planning for individual schools, government institutions, or evaluation agencies.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89342
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 13 Number 1/4 (2012)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse