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우리나라 수출입 컨테이너 항만체계와 컨테이너 화물의 배후지 유동특성 : The Korean Container Port System and Container Freight Flows in its Hinterland

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dc.contributor.author이정윤-
dc.date.accessioned2014-01-21T05:39:41Z-
dc.date.available2014-01-21T05:39:41Z-
dc.date.issued1997-08-
dc.identifier.citation지리학논총, Vol.30, pp. 19-50-
dc.identifier.issn1226-5888-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/89658-
dc.description.abstract우리나라 컨테이너 항만체계는 부산항 중심의 단항중심체계였으나, 최근 항만간의 경쟁으로 점차 분산 경향을 보인다. 군소 항만들이 성장하면서 부산항의 배후지가 차별적인 방향으로 잠식되고 있는데, 처리 규모가 비슷한 항만도 항만의 성장 배경 및 서비스 항로의 다양성에 따라 배후지의 규모가 다르게 나타난다. 우리나타 컨테이너 화물은 경부축을 중심으로 극심한 공간적 집중패턴을 보이며 수출입 화물량의 비율도 지역별로 차이가 나타났는데, 이는 지역에 따라 수출입 활동의 특화 정도가 차별적이기 때문이다. 시⦁군별 컨테이너 유동자료를 분석한 결과, 컨테이너 화물 유동에 거리가 미치는 영향력은 항만이 항만체계 내에서 차지하는 지위에 따라 다르게 나타나는 것을 밝힐 수 있었고, 또한 중력모형의 변형을 통해 컨테이너 항만 중심성을 비교하고 항만별로 우세한 배후지역을 찾아낼 수 있었다.



While the Korean container port system has been cahracterized as a one-port system in which Pusan monopolizes almost all the functions, it is now decentralizing due to the competition among ports. As the functions of minor ports are strenghtening, the hinterland of Pusan Port tends to be encroached ipon by those minor ports; the encroachment shows a sectorial bias according to the relative position of each port from Pusan. Also, even the ports handling similar amounts of freight differ in the range of their hinterlands according to their growth background and the diversity of shipping services. Container freights are concentrated mainly along the corridor of Seoul-Pusan and the ratio of export/import container freight is regionally differentiated; This is cause by the regionally different degree of specialization in the export and import activities. The influence of distance on freight flows differs according to the function and position of the each port in the port system. By employing variations of the Gravity Model, the centrality of Korean container ports can be compared on a theoretical level, in addition, the dominant hinterland for each port can be delineated.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국토문제연구소-
dc.subject항만지리학-
dc.subject항만체계-
dc.subject컨테이너 화물-
dc.subject컨테이너 항만-
dc.subject화물유동-
dc.subject배후지-
dc.subject지향지-
dc.subject수출입-
dc.subject공간적 상호작용-
dc.subject중력모형-
dc.subjectport geography-
dc.subjectpost system-
dc.subjectcontainer port-
dc.subjectcontainer freight-
dc.subjectfreight flow-
dc.subjecthinterland-
dc.subjectforeland-
dc.subjectexpor-import-
dc.subjectspatial interaction-
dc.subjectgravity model-
dc.title우리나라 수출입 컨테이너 항만체계와 컨테이너 화물의 배후지 유동특성-
dc.title.alternativeThe Korean Container Port System and Container Freight Flows in its Hinterland-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, Jung-Yoon-
dc.citation.journaltitle지리학논총(Journal of Geography)-
dc.citation.endpage50-
dc.citation.pages19-50-
dc.citation.startpage19-
dc.citation.volume30-
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