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유럽공동체의 개방공간상에서 보완지역간의 초국경적 통합 - 프랑스 접경지역을 사례로 -
A Study on Transfrontier Integration between complementary regions in the open space of European Union : a case of French Border Region

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Authors
이현주
Issue Date
2002-09
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.40, pp. 37-60
Keywords
접경지역초국경적 통합보완적 협력관계유럽연합border regiontransfrontier integrationeuro-regioncomplementmy cooperative relationEuropean Union
Abstract
국가단위로 폐쇄되어 있던 유럽의 접경지역은 유럽연합 형성을 계기로 개방공간화하고 기존의 국가 중심의 공간구조를 탈피하여 새로운 방향의 발전과 공간조직을 모색하고 있다. 이 연구는 개방공간에서의 접경지역들간의 통합형태 및 통합의 원동력과 서로 다른 요인을 살펴보고 그를 통해 우리나라의 접경지역의 향후 공간조직의 방향설정에 도움이 되기 위한 목적으로 시행되었다. 프랑스 동부 접경지역인 로렌의 경우 독일의 자르 지방, 룩셈부르그, 벨기에와의 통합된 고용지대 개발을 통해 새로운 공간으로 통합되어가고 있으며 상호 보완할 수 있는 기능들을 공유함으로서 지역발전의 시너지 효과를 증대시키고 있다. 노르­빠­드­깔레 지역의 경우 TGV의 건설로 시간 거리가 단축된 3개의 유럽 대도시권을 연결하는 결절점에 위차하여 유럽의 새로운 교통·물류의 중심지, 기업서비스로 중심지오서의 부상을 준비하고 있다. 그러나 이런 통합공간의 형성이 모든 문제의 해결책으로 인식하면 오류에 빠지게 된다. 로렌의 경우 보다 경쟁력 있는 독일 및 룩셈부르그의 도시들이 그들 영향권을 확대하여 로렌 지역 도시들의 배후지를 잠식하고 있으며 이로 인해 로렌 지역의 도시들을 인근국가 도시의 위성도시화 할 위험에 처해있다. 또한 Lille의 경우 고속철도망의 효과를 제대로 활용하지 못하게 된다면 유럽 대도시권을 연결하는 교통망의 통과지역으로 전락하여 지금보다 더 위상이 낮은 도시계층으로 후퇴할 수 있다.



The European border regions, once closed by national boundaries, are becoming open spaces and getting out of the existing spacial structure focused in the nation, they search for a new direction of development and a new spada! organization. This study aims to serve for find the future direction of development on korean border regions after we analyse European border region's experiences for integration, the force and divers factors of integration. French Est border region becomes a new integrated space due to development an integrated employee zone with Saar land in Getman, Luxemburg and Belgium. Holding complementary functions in common this spaces fortifies the effect of synergy. In case of Nord-Pas-de-Calais, building a new TGV line reduced the time-distance among 3 European metroplitan {London-Paris-Bruxelle} and Nord-Pas-cie-Calais, which is becoming an important node and emerging as an European center of transport and logistic as well as an European business service center. However, if we regard the formation of this integrated space is the solution against every problem, it does not pertain to the reality: in the case of Lorraine, because of extension of urban influence zone of German and Luxemburg metropolitan area which have more competitiveness than Lorraine, the urban area in Lorraine region facing a danger of being satellite dty of those metropolitan area of neighboring countries. In the case of Lile, if this dry does not make enough use of‘ express rail effect and becomes only a passing site, Lille will further move down in European urban hierarchy.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89708
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 (Journal of Geography)지리학논총 Volume 39/40 (2002)
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