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교통지리정보시스템(GIS-T)에 기반한 접근성 분석
Analyzing accessibility with GIS-Transportation : A review

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Authors
허우긍
Issue Date
2004-03
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.43, pp. 1-31
Keywords
접근성기동력교통지리정보시스템 (GIS-T)포텐셜시공간 프리즘가시화선형 사상지도 디자인accessibilitymobilityGIS for transportation(GIS-T)interaction potentialpace-time prismvisualizationmap designlinear reference systems
Abstract
접근성은 입지이론의 핵심 요소이며, 개인의 통행행동을 설명하는 주요 변수이고, 개발정책의 목표인 동시에 수단으로 활용된다. 본고는, 문헌연구로서, 접근성에 관련한 국내외 선행연구들을 살펴 그 개념과 모형들을 파악하고, 나아가 교통 지리정보시스템(GIS-T)에서 이를 어떻게 구현하는가를 살펴보았다. 접근성 모형들의 내용과 기술적 문제들, GIS-T의 지원기능, 접근성 분석과 가시화를 위한 시스템 구성방식 등이 주 고찰 내용이었다. 접근성의 정의는 다양하며, 이에 따라 그 측정 방법도 거리모형, 누적기회모형, 포텐셜모형, 효용기반모형, 제약기반모형 등이 개발되었으며, 새로운 모형도 시도되고 있다. 최근의 연구물에서는, 접근성 모형들 가운데 이해가 쉽고 자료 요구량도 적은 단순한 모형들이 재조명되는 한편, 시간지리학적 연구방법론에 대한 관심이 복고되는 경향이 뚜렷하다. 또한 종래 지역단위로 접근성을 측정하던 데서 교통망에 기반 하여 결절의 접근성을 파악하는 방향으로 옮겨가고 있다. 접근성 연구에서 GIS-T를 활용하는 것은 대세이지만, 시장 수요의 부족으로 접근성의 분석 기능이 시스템에 잘 통합되어 있지는 않았다. 앞으로 GIS-T의 지원기능을 더 사용하기 쉽도록 개선할 것이 요망되며, 다양한 교통망을 반영할 수 있는 자료 모델, 선형사상의 지도 디자인에 대한 연구도 필요한 것으로 파악되었다.

Accessibility has been the basic component of location theories, one of the key variables explaining trip behavior of individuals, and one of the most critical criteria to implement regional and urban planning. The present paper reviews the literature on accessibility and GIS-Transportation, to grasp the salient research trends and the needs for further study. The topics in this paper include the concepts and models of accessibility developed in previous studies, the issues and techniques for measuring accessibility, the functions of GIS-T to analyze and visualize accessibility, and the architecture to integrate the functions in the system. The review identifies a number of models of accessibility developed in previous studies: namely, the transport cost, opportunity, potential or gravity, utility-based, and constraints-based models. It is noteworthy that recent research has emphasized a renewed interest in accessibility models easier to interpret and simpler to calibrate as opposed to the models elegant in theory but so sophisticated and demanding to implement. There is increased interest in the time-geographic approach to studying accessibility of individuals, namely the constraints-based models, and measuring nodal accessibility based on transport networks instead of the time-honored zonal basis. The previous studies mostly employed GIST for their research. The functions of analyzing accessibility, however, are not well integrated, nor will likely be integrated, into the commercial GISs due to a lack of market demand. Future research efforts need to be placed on developing user-friendly toolkits to measure accessibility. In addition, the literature also reveals a lack of research on data models for linear reference systems, as well as map design of transport networks.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89722
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 (Journal of Geography)지리학논총 Volume 43/44 (2004)
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