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장소정체성의 형성 메카니즘에 관한 연구 -서울 테헤란밸리를 사례로-
A Study on the mechanism of place-identity -A case study ofthe Teheran Valley in Seoul-

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Authors
김지희
Issue Date
2004-09
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.44, pp. 1-28
Keywords
장소정체성장소정체성 형성 메카니즘동일시이미지일치브랜드자산장소마케팅테헤란밸리Place IdentityPlace-Self IdentificationA Mechanism of Place IdentityImage CongruityBrand-equityPlace MarketingTeheran Valley
Abstract
본 논문은 “왜 긍정적인 장소정체성이 형성되어 있는 장소는 매력적인 장소상품이 되며, 이러한 장소정체성이 형성된 장소는 어떻게 만들어 지는가?”에 대한 물음의 답을 얻기 위한 시도이다. 바꾸어 말하면, 장소상품화의 시각에서 장소정체성의 형성 메카니즘을 밝히기 위한 연구이다. 이를 위해 지리학의 장소와 장소정체성의 논의를 마케팅의 시각에서 재해석하고 이들 논의에서 도출된 장소정체성 형성 메카니즘에 적합한 모델을 적용하여, 한때, 벤처기업의 메타로서 장소정체성이 강하게 형성된 테헤란밸리 사례를 통해 적용모델을 검토하고 있다. 문헌연구에 따르면, 긍정적인 장소정체성이 형성되어 있는 장소는 그 장소정체성과의 ‘동일시’를 통해 자아 정체성을 향상시키려는 욕구에 의해 매력적인 장소상품이 되며, 이러한 ‘동일시’를 통한 장소를 이루는 ‘물리적 국면’, ‘활동적 국면’, ‘상징적 국면’의 ‘이미지 일치’에 의해 형성된다. 아울러 유사한 이미지를 가지고 있는 국면들의 장소 형성은 장소이미지 또는 정체성을 강하게 만드는 이유이다. 따라서 ‘이미지 유사 및 일치’는 장소정체성 형성의 선행변수이자 경과변수로 이해된다. 결국, 새로운 벤처활동의 영입으로 형성된 테헤란밸리의 장소정체성의 형성메카니즘은 ‘활동적 국면(벤처활동)의 정체성-장소정체성과의 동일시 - 각 국면의 이미지 일치-장소정체성 형성’으로 모식화된다.

The purpose of this study is to examine the conceptual and empirical nature of an mechanism of place identity. For this purpose, this study adopts the viewpoint of marketing and brand-equity and clarifies place identity from the point so that it might be better understood and ultimately inform place marketing and real estate marketing. The Teheran Valley, a largest venture businesses zone which has a strong and positive place identity in seoul is selected for the case study. The results of this study are summarized as follows. This study refer to Teheran Valley as 'a mecca for successful venture business' . I purpose and taste a model of 'Identity of activity facets-Place Identification-image congruity-Place Identity' derived from a structural equation of 'Brand Personality-Brand Identification-Brand Equity' in order to establish an mechanism of place identity. The results derived from the laddering procedure and the questionnaire survey data from the executive members of venture businesses. The result are as follows; 1. The identity of venture companies is very similar to place identity of Teheran Valley. 2. The identity of venture companies at Teheran Valley are influenced by the identity of Teheran Valley so that they have a illiberal image. 3. The reason why venture companies located at Teheran Valley is to obtain awareness and fame for self promotion. 4. In spit of high cost to rent office space and economic regression, there is a some tendency to continually stay at Teheran Valley, Because of place attachment or place identification. 5. Two-way ANOVA shows that the identity of Teheran Valley, venture companies' spacial distribution and rage of Teheran Valley which people aware are smiler. In conclusion, place identity of Teheran Valley is made by image congruity of place's three facets.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89732
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 (Journal of Geography)지리학논총 Volume 43/44 (2004)
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