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오프라인 환경이 인터넷 쇼핑에 미치는 영향 : 고객의 분포와 특성을 중심으로
The Geography of E-shopping - Off-line Distribution Systems and Customer Bases

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Authors
허우긍; 송예나
Issue Date
2005
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.45, pp. 1-28
Keywords
인터넷 쇼핑오프라인 배송 체계지하철 배송점편의점 배송택배정보화의 지리적 격차e-shoppingoff-line delivery systemssubway pickup postsconvenience store pickupsdigital divide
Abstract
인터넷 쇼핑에서 오프라인 환경이 쇼핑의 지리적 범위 및 고객의 특성과 어떻게 연관되어 있는지를 파악하기 위하여, 우리나라의 대표적 인터넷 매장 가운데 하나를 사례로 삼아, 2001-2003년의 상품 주문 및 배송 기록을 분석하였다. 전국범위에서 고객의 분포를 살펴본 결과, 지하철 배송, 편의점 배송, 택배의 세 가지 배송방식 모두 수도권, 특히 서울에 크게 집중하여 있었고, 그 다음으로는 농촌보다 도시에 고객이 현저하게 많았다. 인터넷 매장 이용 고객은 20대와 30대의 젊은 층, 남성보다는 여성, 직업으로는 대학생과 전문직·사무직 종사자들이 많았고, 1회 구매 금액은 전반적으로 소액이었다. 고객의 특성은 세 가지 배송방식에 따라 다소 차이를 보였으며, 대체로 지하철 배송과 편의점 배송을 이용한 고객이 서로 비슷한 점이 많았다. 본 연구 결과는 사이버공간을 통한 상거래에서 지리(地理)는 아직도 그 역할을 잃지 않았다는 것을 잘 드러내었다.

This paper examines how off-line delivery systems of merchandise affect the spatial extent of Internet-based shopping and differentiate among customers. This case study investigates a leading e-shop specializing in books and audio-visual items. The e-bookstore, headquartered in Seoul, employs a number of delivery systems to distribute merchandise to its patrons: the conventional home-delivery, plus two other deployment methods, namely to deliver the goods up to designated convenience shops and pickup spots established in subway stations. The study examines the delivery records of the e-bookstore from 2001 to 2003. The analysis reveals that the buyers are largely concentrated within the extended metropolitan region of Seoul, implying that the distribution of convenience shops and transit network did limit the spatial extent of the market hinterland of the e-bookstore studied. The study found that the socio-demographic characteristics of the customers are differentiated along with the three delivery methods. There is also a strong preponderance of buyers within and nearby the district where the e-bookstore headquarters is located, suggesting that the physical location of a shop still matters in the Internet-based shopping. The study found little difference between different sizes of cities in terms of the number of e-shoppers and the number of purchases of books and CDs. On the other hand, the study reveals a significant urban-rural difference in e-shopping, suggesting the access to and use of the Internet is still limited in the rural areas.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89735
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 (Journal of Geography)지리학논총 Volume 45/46 (2005)
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