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서울시 뮤지컬 산업의 프로젝트 기반 조직 구성 : Composition of Project-Based Organization of Musical Industry in Seoul

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Authors

최성웅

Issue Date
2011-03
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.57, pp. 109-132
Keywords
문화산업뮤지컬 산업프로젝트 기반 조직culture industrymusical industryproject-based organization
Abstract
지식기반 경제에서 산업의 성장과 발전을 주도하는 핵심적인 요소는 행위 주체 간 학습과 지식창출이다. 지금까지 문화산업에 대한 다양한 연구들이 있었지만 문화산업에 있어서의 지식창출과 그 행위에 주체에 대한 연구는 상대적으로 큰 주목을 받지 못했다. 본 연구에서는 다양한 문화산업 중 서울시 뮤지컬 산업을 대상으로, 주요 생산주체라 할 수 있는 뮤지컬 제작사에 관한 연구를 수행하였으며, 서울시 뮤지컬 제작사의 조직 특성과 제작 조직 구성의 기준 및 역할 구분을 프로젝트 기반 조직의 관점에서 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 연구 결과, 서울시 뮤지컬 제작사는 대체적으로 제자고가 기획, 홍보 · 마케팅 관련 인력만을 갖추고 있고, 작품을 제작할 때만 일시적으로 제작 조직을 구성하는 프로젝트 기반 조직의 형태를 보이고 있다. 작품 제작을 위해 프로젝트 기반 조직을 구성할 때는 작품의 콘셉트와 해당 인력에 관한 뮤지컬 업계 내 평판을 조직 구성의 중요한 정보로 활용하며, 공동 작업을 수행하면서 상호 신뢰가 형성되면 다음 작품 할 때도 우선적인 섭외대상이 된다. 구성원의 교체는 작품 콘셉트가 바뀌었거나 작품이 좋은 평가를 받지 못했을 경우 혹은 작품을 통해 새로움을 추구하고자 할 때 발생하게 된다. 프로젝트 기반 조직 내 업무는 제작 · 기획 업무와 홍보 · 마케팅 업무가 혼재되어 있는 것으로 나타났으며, 전체적으로 예술 부문은 연출가, 이외 제작 업무와 조직의 전체적인 조정은 제작자가 중심으로 되어 이루어진다. 또한 국내 뮤지컬 업계에는 연출가 출신 제작자가 상당수 존재하고 있어 예술부문에 대한 과도한 간섭이 이루어지는 경우도 있다.



The critical factors that lead industrial growth and development in knowledge-based economy are learning among principal agents and knowledge creation. Even though there have been various studies on cultural industry, the study on knowledge creation and its main agent in cultural industry has not received enough attention. Among different kinds of cultural industry, this study focuses on musical industry in Seoul and musical production company, which is the main production agent. The purposes of this study are to examine organizational characteristics of musical production company, criteria of composition of production organization and task classification from a perspective of project-based organizations. As a result, most musical production companies in Seoul are project-based organizations, which originally consist of staffs in planning, public relation, and marketing department but organize a temporary production team in case they plan to give a performance. When these organizational units work for production, they utilize concept of certain musical and musical actors' reputation as crucial information. As the companies develop mutual trust with their counterparts prep따.ing a performance, they tend to work with those p따.tners by priority. Bad evaluation on a performance or change in its concept or pursuit of novelty usually result in replacement of existing casts or staffs. The tasks of production . planning and public relation . marketing department are mingled to some extent. Overall, directors play a pivotal role regarding art, whereas producers lead organizational arrangement and production tasks. In Korean musical industry, since there exist a number of producers who worked as director, their excessive interference with art sector is also observed.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89807
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