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장소마케팅 전략에 관한 문화정치론적 연구 -서울 홍대지역 클럽문화를 사례로 -
The Place Marketing Strategy and the Cultural Politics of Space: A Case Study of the Club Cultures at the HongDae Area in Seoul

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Authors
이무용
Issue Date
2003-04-30
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총 별호, Vol.49, pp. 1-357
Keywords
place marketinglocal culture oriented place marketing strategycultural polticssultural politics analysis categoriescontested meaningscultural intermediary grouporganizaion mixclub culturesthe Hong-dae areacommunity business장소마케팅지역문화추구형장소마케팅 전략문화정치론문화정치적 분석요소의미경합문화매개집단조직믹스클럽문화홍대지역커뮤니티 비즈니스
Abstract
이 논문은 최근 지역활성화 전략의 새로운 패러다임으로 부각되고 있는 장소마케팅 전략이, 지역문화의 보존 및 장소정체성 강화의 차원에서 이론적, 실천적 대안으로 자리매김될 수 있는 가능성을 탐구하고자 하였다. 이를 위해 문화정치론적 관점을 장소마케팅 전략 분석에 도입하여, 지역문화추구형 장소마케팅 전략을 문화정치적 관점에서 평가 및 수립하는 방법론을 서울 홍대지역 클럽문화의 사례 분석을 통해 도출하였다. 이상의 연구결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, 지역문화추구형 장소마케팅 전략은 “지역주체들의 밀접한 파트너쉽을 통해, 장소에 대한 장기비전과 정체성을 수립하고, 마케팅 전략기법을 이용하여 장소성에 기반한 지역문화상품을 지역주민, 기업, 관광객에게 제공함으로써, 지역문화활성화뿐만 아니라, 지역경제활성화, 지역사회통합을 동시에 추구하는, 포괄적 · 체계적 · 연계적 · 문화적 · 능동적인 지역활성화 전략”이라고 정의내릴 수 있다.

둘째, 지역문화추구형 장소마케팅 전략은 장소마케팅 전략의 세 유형, 즉 ‘지역경제추구형(경제적 장소마케팅)’, ‘지역사회통합추구형(정치적 장소마케팅)’, ‘지역문화추구형(문화적 장소마케팅)’ 중 한 유형이고, 마케팅 파트너쉽 조직의 구성 방식에 있어서는 ‘주민 · 정부 주도형’에 해당하며, 문화매개집단의 역할에 따라, ‘문화매개집단 주도형’, ‘문화매개집단 보조형’, ‘문화매개집단 배제형’으로 나눌 수 있다.

본 논문의 사례지역의 유형은 지역문화추구형 장소마케팅, 그 중에서도 ‘지역정체성 중심형’이면서 ‘문화매개집단 주도형’에 해당된다.

This study starts from a basic question as to whether place marketing strategy can be new theoretical and practical alternative to enhance the place identity and to develop local culture. For this purpose, this study adopts the viewpoint of cultural politics and attempts to understand 'local culture oriented place marketing stategy' from the point. The club culture at 'the area around Hongik University(called "the Hong-dae area")' in Seoul are selected for the case study. The results of this study are summarized as follows.

First, 'local culture oriented place marketing strategy' is defined as an inclusive · systematic · metworking · cultural · active strategy not only for local culture development but also for local economy revitalization and local community integration.

Second, 'local culture oriented place marketing strategy' is one of the three types of place marketing strategy. They include 'local economy oriented place marketing strategy(economic place marketing)', 'local community oriented place marketing strategy(political place marketing)', and 'local culture oriented place marketing(cultural place marketing)'.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89863
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 별호지리학논총 별호 Volume 48/49/50/51/52 (2003)
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