Publications

Detailed Information

江南8學群 地域의 形成 - 場所形成에 나타난 韓國的 特性 - : The Making of Most Preferred '8th School District' of Gang-nam, Seoul, Korea - A Case Study of Place Identity formation -

DC Field Value Language
dc.contributor.author荻野 千辱-
dc.date.accessioned2014-01-21T06:44:53Z-
dc.date.available2014-01-21T06:44:53Z-
dc.date.issued2004-08-31-
dc.identifier.citation지리학논총 별호, Vol.58, pp. 1-207-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/89868-
dc.description.abstractThis study approaches a 'uniquely' Korean experience with the aim of understanding why this experience is uniquely Korean. This study focuses on a special phenomena of domestic residential migration for the purposes of obtaining a better educational environment, and in particular, examines the migration to the so-called '8th School District of Gang-nam.' The purpose of this study is to find out how the '8th School District' acquired the exclusive status of 'the best school district.' In chapter two, the research perspective is presented. In chapter three, the emergence of the preferred school district is analysed. In chapter foru, the development of 'Gang-nam' (a term that literally means 'South of the Han River') as a new middle class residental area is explained. In chapter five, the acquisition of the national status as 'the-place-to-live', which characterises the '8th School District of Gang-nam' is explained. Special attention is paid to how the images of 'wealth' and 'better education' combined to assign the special status to this place. Additionally, the reasons why equivalent regions like 'Gang-nam 8th School District' did not emerge in Japan are examined.

본 연구는 현재 한국에서 흔히 볼 수 있지만, 다른 나라에서는 쉽게 볼 수 없는 현상을 잡아서 왜 그와 같은 현상이 나타나게 되었는지?에 대한 원인과 과정을 밝혀보고자 하는 문제의식을 토대로 시작되었다. 구체적으로 현대의 한국인이 교육 때문에 이사를 다니며, 교육적 이유 때문에 선호되는 지역이 따로 존재한다는 점에 주목하였다. 그리고 한국인이 교육 때문에 이사를 다니는 이유와 이사 가는 지역으로서 강남8학군 지역이 왜 가장 유명하고, 다른 지역보다 흡입력이 있는지에 대해 밝히는 것을 목적으로 하였다. 먼저 II장에서 강남8학군과 관련된 기존연구의 한계를 극복하면서 동시에 한국사회의 특수성을 설명할 수 있는 본 연구의 관점을 제시하였다. 다음으로 III장에서 한국사회에서 교육적으로 선호되는 지역이 생기게 된 배경 및 과정을 살펴보았다. 그 다음 IV장에서 외곽신시가지 개발에 따라 대규모 부촌 지역, 즉 강남이라는 장소성을 지니는 지역이 형성된 배경 및 과정을 살펴보았다. 마지막으로 V장에서 교육적 이유 때문에 선호되는 지역으로서의 강남8학군지역이 왜 다른 지역보다 큰 흡입력을 지닐 수 있었는지를 검토하였다. 특히 교육적으로 선호되는 지역이면서 동시에 부촌이라는 장소성을 지니고 있었다는 점, 즉 두 가지 지역성의 결합이라는 관점에서 검토하였다. 나아가 강남8학군과 같은 지역이 동양의 근대화 후발국이며, 학벌사회라 할 수 있는 일본에서는 왜 생기지 않았는지에 대해서도 고찰하였다.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국토문제연구소-
dc.subjectGang-nam-
dc.subject8th school district-
dc.subjectplace identity-
dc.subjectplace preference-
dc.subjectplacelessness-
dc.subjectapartment-
dc.subjectnovel middle classes-
dc.subjecteven high school policy-
dc.subjectsocial mobility-
dc.subjectresidential migration-
dc.subjectinvestment in education-
dc.subjectacademic privileges-
dc.subject江南-
dc.subject8學群-
dc.subject地城-
dc.subject場所のアイテンティティ-
dc.subjectマンション-
dc.subject新中間層-
dc.subject富村-
dc.subject學群-
dc.subject高校標準化-
dc.subject居住地移轉-
dc.subject子供の敎育-
dc.subject學閥-
dc.subject近代化-
dc.subject社會變動-
dc.subject강남-
dc.subject8학군-
dc.subject지역-
dc.subject장소성-
dc.subject아파트-
dc.subject신중산층-
dc.subject부촌-
dc.subject학군-
dc.subject고교평준화-
dc.subject거주지이전-
dc.subject자녀교육-
dc.subject학벌-
dc.subject근대화-
dc.subject사회변동-
dc.title江南8學群 地域의 形成 - 場所形成에 나타난 韓國的 特性 --
dc.title.alternativeThe Making of Most Preferred '8th School District' of Gang-nam, Seoul, Korea - A Case Study of Place Identity formation --
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorChihiro, OGINO-
dc.citation.journaltitle지리학논총 별호-
dc.citation.endpage207-
dc.citation.pages1-207-
dc.citation.startpage1-
dc.citation.volume58-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share