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한국, 일본, 대만의 사회적 자본에 관한 비교연구: 클러스터에서의 신뢰를 중심으로
Comparative Studies of the Social Capital among Korea, Taiwan and Japan: With a Focus on Trust in Cluster

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Authors
임혜란
Issue Date
2007
Publisher
서울대학교 한국정치연구소
Citation
한국정치연구, Vol.16 No.2, pp. 105-135
Keywords
사회적 자본신뢰클러스터네트워크정부문화social capitaltrustclusternetworkgovernmentculture
Abstract
이 연구의 목적은 한국, 일본, 대만의 사회적 자본의 원천(sources)에 대해 클러스터에서의 신뢰를 중심으로 비교 분석한 것이다. 세계화와 정보화 시대 세 나라는 새로운 도전과 기회를 맞이하여 새로운 생산방식의 도입에 관심을 갖고 클러스터 산업정책으로 경쟁하고 있다. 클러스터의 성공은
다양한 행위자 간의 수직, 수평적인 협력관계, 생산관계를 가져올 수 있어야 하며 그러기 위해서는 이들 간의 네트워크에 기반을 둔 상호작용과 이를 통한 신뢰형성이 필요하다. 신뢰는 공통의 문화와 규범을 공유한 행위자들 간에 자발적으로 형성될 수도 있다. 그러나 이러한 공통의 문화를 공유하지 않는 이방인들 간에도 신뢰는 제도적으로 형성가능하다. 이러한 신뢰창출에 정부의 역할은 촉매자로서의 중요한 역할을 할 수 있다. 대만은 관시에 기반을 둔 네트워크가 존재했기 때문에 보다 간접적, 보완적 정부의 역할을, 일본에서는 네트워크 건설을 위해 정부의 유인적 역할이 중요했다. 한국은 폐쇄적 인맥에 의한 네트워크 패턴으로 낮은 신뢰와 상호작용을 그 특징으로 한다는 점에서, 앞으로의 정부역할의 방향은 신뢰창출을 위한 네트워크 건설을 위한 다양한 정책 고안에 맞추어져야 할 것이다.

The study is designed to explore and compare sources of trust, as an important component of social capital among Korea, Taiwan and Japan. It is argued that trust engenders innovation for economic development. Trust could be a product of culture based on common values. If trust is seen as a reflection of culture, societies without trust are doomed to suffer from the negative effects of low trust and it may seem difficult to create when there is none. However, trust can be built even between individuals who share no values beyond their narrow business
goals. In the sense, trust could be seen as a product of institutions as well. In Taiwan, there exists a network of quanxi as a product of culture. The government focused on the indirect role of providing basic infrastructures in cluster and also tried to build formal, informal network among actors sharing no common values. The government in Japan put more emphasis on the direct role of creating networks among diverse actors in cluster. In Korea, government has failed in establishing various networks to improve the level of trust in cluster. Since the trust comes from the social ties such as blood, school and region, trust beyond these ties remains low. The Korean government should have played different roles in suggesting various measures for networks of interaction among diverse actors such as research institutes, universities, and venture companies.
ISSN
1738-7477
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/90103
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Korean Political Studies (한국정치연구소)한국정치연구 (Journal of Korean Politics)한국정치연구 Volume 16 Number 1/2 (2007)
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