Publications

Detailed Information

한국의 대학원 정치학 교육 경쟁력 향상을 위한 방안 : Enhancing Competitiveness of Political Science Graduate Education in Korea

DC Field Value Language
dc.contributor.author김남국-
dc.date.accessioned2014-01-21T08:24:51Z-
dc.date.available2014-01-21T08:24:51Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citation한국정치연구, Vol.20 No.2, pp. 181-208-
dc.identifier.issn1738-7477-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/90236-
dc.description.abstract이 글은 한국 대학원 정치학 교육의 경쟁력을 향상시킬 수 있는 방법이 무엇인가라는 질문에 답하기 위해 교육 토대의 강화와 연구 내용의 심화라는 두 가지 차원을 나누어서 서구 및 아시아 8개 대학의 현황을 살펴보고 우리나라 주요 대학들의 현황을 검토하여 비교한다. 필자는 우리 의식 속에서 재생산되고 있는 외국학위 우위 대 국내학위 열위라는 중심과 주변의 이분법을 해체하기 위해 첫째, 교육 토대의 강화 차원에서 1) 세계 대학과의 공동학위 협정 확대 .2) 교환학생 제도의 활성화 3) 장학금 지원의 확대의 필요성을 저μ|하고 둘째, 연구 내용의 심화 차원에서 1) 연구 주제의 전문화.2) 연구 방법의 과학화.3) 연구 융합을 통한 창조성의 저|고가 중요하다고 제안한다. 한국의 대학원 정치학 교육이 맞는 위기와 기회는 적어도 세 가지 층위의 대학들에서 서로 다르게 나타나고 있는 것으로 보인다. 즉, 브레인 코리아 (BK : Brain Korea) 사업 수행 대학원, 수도권 대학원, 그리고 지방대학원 등 세 가지 대학군은 각자 다른 조건과 상황에서 경쟁에 노출되어 있고 위기를 맞아 나름의 대응을 보여주고 있다 이들 세 가지 대학군의 현재 모습을 바탕으로 한국 대학원 정치학 교육의 개선을 위해 교육 토대 강화와 연구 내용 심화의 내용들을 제시한다. This paper is an attempt to find a way to enhance competitiveness in graduate education of political science in Korea. To get a standard of comparison for Korean universities, I review the current situation of 8 representative universities in Asia, America, and Europe. I then classify two different tasks for the reform of graduate education in political science: one is reinforcing foundation of education; the other is deepening the level of research. Regarding reinforcing foundation of education, I suggest I) expansion of double degree agreement with other universities in the world, 2) expansion of exchange programs with other universities in the world, and 3) expansion of kinds and amount of scholarship. Regarding deepening the level of research, I suggest I) specialization of research agenda, 2) reinforcement of research method, and 3) enhancing creativity through research fusion. These suggestions basically target how to dissolve a dichotomy of center and periphery in our consciousness in which we take it for granted a superiority of foreign diploma and inferiority of domestic diploma. We can narrow geographical as well psychological distance between domestic and foreign universities through such 6 measures. The crisis and opportunity in graduate education of political science has appeared variously along three different groups
such as BK project conducting universities, metropolitan area universities, and local area universities. I review the different circumstances and conditions of each group of universities and suggest detailed reform agendas for enhancing competitiveness of graduate education.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 한국정치연구소-
dc.subject정치학 대학원 교육-
dc.subject중심과 주변-
dc.subject공동학위-
dc.subject교환학생-
dc.subject연구 융합-
dc.subject연구 방법론-
dc.subject연구 전문성-
dc.subject장학금-
dc.subjectgraduate education-
dc.subjectpolitical science-
dc.subjectcenter and periphery-
dc.subjectdouble degree-
dc.subjectexchange program-
dc.subjectresearch fusion-
dc.subjectresearch method-
dc.subjectscholarship-
dc.title한국의 대학원 정치학 교육 경쟁력 향상을 위한 방안-
dc.title.alternativeEnhancing Competitiveness of Political Science Graduate Education in Korea-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Nam-Kook-
dc.citation.journaltitle한국정치연구(Journal of Korean Politics)-
dc.citation.endpage208-
dc.citation.number2-
dc.citation.pages181-208-
dc.citation.startpage181-
dc.citation.volume20-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share