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KB국민카드의 마케팅 활동과 빅데이터 활용
KB Kookmin Card's Marketing Activities and Use of Big Data

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Authors
이유재; 이신형; 이종세
Issue Date
2014-02
Publisher
한국경영학회
Citation
경영교육연구 Vol.18 No.1, pp. 145-176
Keywords
사회과학; KB국민카드; 신용카드; 빅데이터; Kookmin Card; KB Card; Credit card; Big data
Abstract
KB국민카드는 1980년 국민은행의 신용카드 사업부문으로 시작되어 1996년 국내 최초로 이용금액 10조원을 돌파하였다. 일찍부터 프로세스와 전산시스템 안정화를 이루고 새로운 기술과 시스템 도입에 적극적이기에, 세계 최초의 후불식 교통카드를 발급하여 한국 기네스 인증을 받았고, IC칩을 활용한 공공복지분야 도입을 제안하여 복지 바우처 카드를 탄생시켰다. 2011년 은행과의 분리로 재 탄생한 KB국민카드는 전업계 카드사들과의 경쟁에서 선두그룹으로 자리매김하였으며, 기존의 개념을 뒤엎은 혜담카드는 one 카드시장을 선도하여 카드의 패러다임을 변화시켰다.현재 KB국민카드는 빅데이터를 활용한 마케팅 영역에 도전하고 있다. 내부 및 외부의 빅데이터를 결합한 실시간 마케팅과 모니터링을 위한 시스템 구축작업이 시작되었으며, 조만간 다양한 실시간 기반 마케팅 이벤트들을 전면적으로 시행하고자 한다. 이 시스템은 고객의 생활주기에 바탕을 둔 280가지에 달하는 다양한 시나리오로 이루어져 있으며, 다양한 고객층의 실시간 수요를 충족시키기 위해 현재 실험 중에 있다. KB국민카드는 내부 정보를 바탕으로 쌓은 상권 정보를 바탕으로 외부 정보와의 비교를 통해 정확한 맛 집 순위 정보를 통해 고객에게 다가갈 예정이다. 또한 맘스 고객이라 불리는 출산, 육아 시장의 주 고객층을 공략하기 위해 다양하게 축적된 정보를 분석하여 실시간 마케팅 시스템을 통해 아이의 연령대에 맞는 정보와 할인정보를 제공할 계획이다. 마지막으로 고객의 라이프 사이클을 분석하여, 유사하게 나타나는 패턴을 예측하여 이에 실시간으로 대응 할 수 있는 캠페인을 준비 중이다. 실시간 공지안내 등은 타 금융권에서도 부분적으로 이루어지고 있지만 독자적인 시스템 구축은 KB국민카드가 처음이며, 전면적인 실시간 마케팅을 실행하기 위한 발판이 될 것이다. 본 사례는 이런 KB국민카드의 마케팅활동과 빅데이터 활용전략을 다룬다.
Kookmin Card (KB Card hereafter) is the first credit card in Korea. KB Card has reached 1 billion won of usage domestically in 1996. By stabilizing the computerized system and process and investing enthusiastically on adopting the new technology, KB Card introduced the first deferred pay traffic card in the world, won a place in the Guinness Book of Records, and realized a ``Welfare Boucher card`` utilizing the IC chip in the public welfare section. Separated from the Kookmin Bank in 2011, KB Card became a leader in the industry. The KB ``Hae-dam`` card led the new market of one-card, and changed the paradigm of credit card industry. KB Card is now trying to bolster its marketing with the use of big data. After endless discussions, KB Card has set up a system to execute real-time marketing that utilizes big data. The system is based on actual life-cycles of the customers, accounting up to 280 kinds of possible scenarios to meet the real-time demand of diverse customer segments. For example, KB Card is accumulating inside and outside information of local business districts in order to provide a more accurate and effective restaurant ranking. Also, to target the ``moms`` segment centered around childbirth and child-rearing, KB Card is utilizing accumulated data on the main consumers to provide discounts and offers customized to the child`s age. Lastly, by analyzing the lifecycle of the customers, KB Card is preparing diverse campaigns that can respond to the similar patterns in consumer lifecycle. The project is planned to be executed in full scale soon. Although real-time messages are partly utilized in other firms, an exclusive system will be helpful for KB Card to implement its real-time marketing plans. This case examines various marketing activities and big data strategies of KB Card.
ISSN
1226-4997
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/91377
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Journal Papers (저널논문_경영대학)
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