Browse

한국의 외국어과 교육과정의 변천사 및 발전 방향
A History of Korea's Foreign Language Curriculums and the Direction for Future Development

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
권오량
Issue Date
2013
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
교육연구와 실천, Vol.79, pp. 25-57
Keywords
curriculumforeign language curriculumEnglish curriculumcurriculum development교육과정외국어 교육과정영어교육과정교육과정 개발
Abstract
The present paper reviews the history of the development of the curriculums for

foreign language education in Korean secondary schools for the past 57 years. The

review discusses the framework, courses, vocabulary, grammar, objectives, teaching

methodology, and testing embodied in the curriculums. Since its beginning in 1955,

the foreign language curriculums have been revised eight times, with the latest one

promulgated in 2011. In general, the curriculums have made progress in most

aspects of curriculum, except vocabulary, which has kept shrinking in its size over

the years for the alleged purpose to alleviate the students' burden of studying. The

paper addresses some problems of the current curriculum, such as overly diversified

courses, ambiguity in achievement standards, lack of connection between

communicative functions and achievement standards, insufficient time for curriculum

revision, and lack of expertise of the curriculum developers. The paper made some

suggestions for the future direction of curriculum development.
이 논문은 한국의 중등학교의 외국어 교육과정의 역사를 제1차 교육과정부터 최근의

교육과정까지 검토한다. 검토는 각각의 교육과정에 대하여, 그 틀, 교과목, 어휘, 문법,

목표, 교수법, 그리고 평가를 분석한다. 1955년에 도입된 외국어 교육과정은 그간 총 8

차의 개정작업이 이루어졌는데, 최근의 교육과정은 2011년에 공표되었다. 교육과정은

대체적으로 대부분의 측면에서 발전이 있었으나, 어휘만은 줄어들었는데, 이는 학습

부담을 줄이려는 의도였다. 논문은 현재의 교육과정의 몇 가지 문제점을 지적하고 있

는데, 지나치게 세분화된 교과목, 성취기준 진술의 애매성, 의사소통기능과 성취기준

사이의 연계의 부족, 개발 기간의 부족, 개발자들의 전문성 부족 등을 들 수 있다. 논

문은 앞으로의 교육과정 개발을 위한 몇 가지 제언을 하고 있다.
ISSN
1226-4636
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/91424
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)교육연구와 실천교육연구와 실천 vol.79 (2013)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse