Publications

Detailed Information

한국 초·중등학교와 대학의 국어교육의 동질성과 차별성 : Homogeneity and Difference Between Primary and Secondary School and College in Teaching Korean

DC Field Value Language
dc.contributor.author김종철-
dc.date.accessioned2014-04-25T01:28:44Z-
dc.date.available2014-04-25T01:28:44Z-
dc.date.issued2013-12-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.32, pp. 425-451-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/91445-
dc.description서울대학교 국어교육연구소에서 초·중등학교의 국어교육과 대학의 국어교육을 주제로 개최한 제15회 국제학술회의(2013. 10. 26.)에서 기조 발표한 내용을 수정·보완한 것임.-
dc.description.abstract지난 60여년 간 한국의 초․중등학교의 국어교육과 대학의 국어교육의 연계와 그 구체적 실천에 대한 본격적 논의가 없었던 결과 각 단계의 교육이 그 본래의 목적을 제대로 달성하지 못한 채 파행적으로 운영되어 왔다. 초․중등 국어교육과 대학의 국어교육이 동질성과 차별성을 갖기 위해서는 다음 사항들이 실천되어야 한다.

1. 초․중등 국어교육과 대학 국어교육의 목적에 대한 재인식이 필요하다. 두 교육 모두 교양인의 형성을 지향하되, 대학의 경우 한국어를 학문의 언어로 사용한다는 차이가 있다.

2. 초․중등 국어교육과 대학 국어교육은 반복과 심화의 과정을 통해 교양인의 국어능력을 기르며, 학문 활동과 관련한 국어 능력을 대학에서 확장․심화한다.

3. 초․중등 국어교육과 대학 국어교육은 역할 분담을 해야 하며, 중등학교에 서 달성해야 할 국어능력과 대학 교육이 추구해야 할 국어 능력에 대해 상호 합의하여 중복 교육을 피하고 질적 수월성을 달성해야 한다.

4. 초․중등 국어교육은 실현할 수 없는 과도한 교육 내용을 교육 과정에 포함하고 있으므로 이를 적정하게 조절해야 한다. 대학의 국어교육은 국어교육의 영역들 중에서 명시적으로 선택과 집중 교육을 하되, 다른 영역들은 잠재적인 교육이 이루어지도록 배려해야 한다. 예컨대 논술 중심의 작문 교육과 토론 중 심의 화법 교육을 명시적으로 하되 듣기 교육, 읽기 교육 등은 대학 교육 전반에서 행해지도록 해야 한다.

5. 초․중등 국어교육과 대학 국어교육의 연계성이 효율적으로 이루어지기 위해서는 국어교육에 대한 정책들을 비판적으로 점검하고 재수립해야 한다.
-
dc.description.abstractTo assure continuity of native language education between primary and secondary school and college, we need to consider following particulars.

1. Purpose of language education in primary and secondary school and college needs to be recognized again. Both aim at educating men of culture, but the latter is different from the former in that it uses Korean academically.

2. Native language education should aim to develope language ability required to well-educated class. Concerning developing language ability for academic research, college education should undertake the role.

3. Assignment division is necessary between primary and secondary school and college. Level of language ability to be attained in each should be agreed to avoid duplication in instruction and achieve excellence in education quality.

4. Overburdened contents in national curriculum for should be controlled. College education needs to apparently concentrate on specific fields such as essay writing and discussion speech.

5. To ensure continuity of native language education, relevant policies should be examined critically and modified properly.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subjectnative language education-
dc.subjectnative language education in primary and secondary school-
dc.subjectnative language education in college-
dc.subjectcontinuity-
dc.subjectassignment division-
dc.subjectmodification of policy-
dc.subject국어교육-
dc.subject초·중등 국어교육-
dc.subject대학 국어교육-
dc.subject연계-
dc.subject역할 분담-
dc.subject정책 수정-
dc.title한국 초·중등학교와 대학의 국어교육의 동질성과 차별성-
dc.title.alternativeHomogeneity and Difference Between Primary and Secondary School and College in Teaching Korean-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Jong-cheol-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage451-
dc.citation.pages425-451-
dc.citation.startpage425-
dc.citation.volume32-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share