Browse

고등학교 '고전' 과목을 통한 논술교육의 방향
A Study on a Plan of Teaching Essay Writing Through the Subject 'Classic'

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
주재우
Issue Date
2013-12
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.32, pp. 581-608
Keywords
Teaching Essay WritingSubject 'Classic'Problem-Solving WritingIntegrating Korean ActivityEthical Dilemmas논술교육'고전' 과목문제 해결 글쓰기통합적 국어활동윤리적 딜레마
Description
서울대학교 국어교육연구소에서 ‘초·중등학교의 국어교육과 대학의 국어교육’을 주제로 개최한 제15회 국제학술회의(2013. 10. 26.)에서 발표한 내용을 수정·보완한 것임.
Abstract
이 연구는 국어교육 내에서 그 실제적 위치에 비해 이론적 연구가 부족한 두 영역인 논술교육과 ‘고전’ 과목의 정체성을 탐색하고, ‘고전’ 과목을 매개로 하여 논술교육을 실천할 수 있는 방안을 마련하는 데에 목적이 있다. 문제를 해결하는 글쓰기로서의 논술이 통합적 국어활동으로 이루어지는 ‘고전’ 과목과 결합할때 두 영역의 위상과 정체성이 정립될 것이며, 그 근거는 도구 교과와 내용 교과로서의 상보적 기능, 범교과적 특성, 문제-해결 구조 등을 들 수 있다.

‘고전’ 과목을 통한 논술교육을 위해서는 ‘고전’ 과목을 구성하는 원리가 필요한데, 이를 위해서 탐구 주제를 유형화할 필요가 있다. 또한 학습자의 활발한 논술 활동을 촉진하기 위해서는 명쾌하고 단순하게 제시된 문제를 통해 찬반 토론을 거쳐 자신의 생각을 한 편의 글로 완성하도록 하는 논술교육의 모형이 요구된다. 이러한 논술교육의 사례로 윤리적 딜레마 문제를 포함하고 있는 고전 작품들을 하나의 유형으로 제시하였다.

The purpose of this study is to investigate identity of teaching essay writing and the subject ‘Classic’ which are necessary but there are not sufficient in Korean language education. In this thesis, essay writing is defined as problem-solving writing, and the subject ‘Classic’ is defined as high literary standard classics to study integrated activity, hearing・speakin g・reading・writing to become cultured. Essay writing as tool subject and the ‘Classic’ as content subject can be combined with cross curriculum and structure of ‘problem-solving.’

A model teaching essay writing through the subject ‘Classic’ must be made of inquiry topic, simple and clear question to answer “yes” or “no”. To this purpose, this thesis suggested teaching classic included ethical dilemmas.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/91450
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 31/32 (2013)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse