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국내 학교폭력 예방 프로그램의 효과에 관한 메타분석
A Meta-Analysis of the Effects of School Violence Prevention Programs in Korea

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Authors
윤초희; 박상근; 신인수
Issue Date
2014-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.1, pp. 189-215
Keywords
School violencePrevention programEffect sizeMeta-analysis학교폭력예방 프로그램효과크기메타분석
Abstract
This study purports to evaluate the effectiveness of school violence prevention programs and to identify the success factors of these programs. To search for the previous studies, we searched through web databases including keris, nanet, kiss, dapia, the Korean Psychology Association, etc., using as key words school violence, aggressiveness, bullying, delinquency, perpetrators, victims, prevention, and effect size. We selected a total of 23 publications including journal articles, theses, and dissertations which employed a pretest-posttest control group design and standardized measurement tools. A total of 96 effect size values were calculated by using the CMA(Comprehensive Meta Analysis) V2 program. The results show that the total program effect size value based on the random effect model was high. The analysis of effect sizes as to program characteristics reveal that the effect size values for intensive awareness-evoking programs were significantly higher than those for programs which attempted to indirectly intervene the participants’ psychological traits. Such program strategies were associated with not only a reduction in violent behavior but also enhanced social-emotional skills. It was also shown that as the total number of sessions increased, the effect size values became significantly higher. Small group activities focused on high school students had a larger effect size value. Based on the findings, implications for future research and program implementation were discussed.
이 연구는 메타분석 기법을 활용하여 학교폭력 예방 프로그램의 효과성을 종합적으로 평가하고자 하였다. 선행연구들을 검색하기 위하여 학술연구정보서비스, 국회도서관, 국립중앙도서관, 한국심리학회 데이터베이스에서 학교폭력, 공격성, 괴롭힘, 왕따, 비행, 가해자, 피해자, 예방, 효과크기 등을 키워드로 하여 자료를 검색하였고, 검색된 자료 중에서 실험집단, 통제집단을 설정한 실험연구와 표준화된 측정도구를 사용한 논문을 기준으로 총 23편의 논문을 선정하였다. 이들 논문에서 추출한 총 96개의 효과크기 값은 메타분석 전문 프로그램인 CMA(Comprehensive Meta Analysis) V2를 이용하여 분석하였다. 분석결과, 랜덤효과를 이용한 전체 프로그램의 효과크기 값이 큰 것으로 나타났다. 프로그램 유형에 따른 효과크기 값을 비교한 결과, 학교폭력에 대한 문제제기를 통해 폭력에 대한 인식과 태도 변화를 직접적으로 도모하는 직접교수 및 체험방식이 심리적 요인에 간접적으로 개입하는 방식보다 효과크기가 유의하게 큰 것으로 나타났다. 이러한 프로그램 효과는 공격적 행동이나 실제 폭력의 감소뿐만 아니라 사회적 기술, 정서 개선 측면에서도 나타났다. 또한 대상연령이 고등학생일 때, 프로그램 실시 회기수가 증가할수록, 대집단보다는 소집단 활동에서 효과크기가 유의하게 큰 것으로 나타났다. 연구결과에 기초하여, 후속연구와 프로그램 운영에 대한 시사점이 논의되었다.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/92182
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 15 Number 1/4 (2014)
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