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금산농악의 문화사적 위상과 의의
A Study of the Jinan Nongak

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Authors
김헌선
Issue Date
2013-12
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.35, pp. 91-123
Keywords
Jinan NongakJeolla province left in NongakGajuenyeoldumachiApgutDwitgut금산농악좌도농악갖은열두마치앞굿뒷굿
Abstract
이 논문은 금산농악에 대한 구성 요소를 분석하고 문화사적 위상과 의의를 조명한 글이다. 금산농악의 중요성을 제고하고 이를 통하여 좌도농악 내에서의 위치를 규정하고자 한 것이 이 글의 핵심 요소라고 할 수 있다. 금산농악에 대한 일련의 연구가 좌도농악으로서 매우 중요한 위치를 점유하고 있음에도 불구하고 온전하게 연구되지 않아서 우리나라 전체 농악연구에 일정한 결함을 지니고 있다고 판단된다. 이 점을 시정하기 위해서 금산농악의 근간을 밝히고 동시에 금산농악의 성격을 규명하면서 문화사적 위상과 의의를 밝히고자 한 것이 이 글의 결론이다. This paper analyzes the components of the cultural history and significance of the phase of the Jinan Nongak. Jinan Nongak through which the importance of improving the position of the Jeolla province left in Nongak regulations also intended to be a key element of this article can be said. Jinan Nongak is left is a series of studies to occupy a very important position as Nongak despite not perfect, because research studies Nongak whole country has determined that certain defects are. In order to correct this point in Jinan Nongak. Nongak simultaneously reveals the basis for identifying the nature of the cultural history and significance of phase one is saying who is the conclusion of this article.
ISSN
1975-0218
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/92218
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Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 35 (2013)
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