Browse

한국어 호칭어 교육 방안 연구 : 듣기 교육을 중심으로
A Study on Teaching Korean Terms of Address as a Second Language : with and emphasis on listening education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
제효봉
Issue Date
2010
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.25, pp. 271-310
Keywords
Korean terms of addresseducational measures
Abstract
최근 외국어교육이론에서 성공적인 의사소통을 위해 언어의 4가지 기술을 습득해야 뿐만 아니라 목표 문화를 충분히 이해할 수 있어야 한다는 주장이 제기되면서 한국어교육계에서도 문화 교육에 대한 관심이 높아지고 있다(고경숙, 2008: 2). 현재 다문화교육과 문화 간 의사소통(intercultural communication)학이 한국어교육학계의 관심을 받고 있는 현상 역시 이와 같은 흐름 속에 위치한다. 한편 문화적 함의가 풍부한 호칭어 역시 한국문화 교수항목으로 선정되었다. 한국어의 호칭어는 그 수가 많을 뿐만 아니라 독특한 사용방식으로 인하여 외국인들이 학습하는 데 어려움이 ᄄᆞ르는 항목이라는 것은 의심의 여지가 없다(전혜영, 2005:121). 그러나 외국어로서의 한국어 교육에 있어서 호칭어 교육에 초점을 맞춘 연구는 아직 많이 부족한 실정이다. This study has discussed educational measures of Korean terms of address for foreigners with and emphasis on listening education. Firstly, it includes the concept of Korean terms of address, classifying types of terms, such as name terms for Korean language education, title terms, general kinship terms, pronoun terms, common terms, fictive kinship terms, exclamatory terms, teknonymy, geononymy, etc. based on types of Korean terms which were classified by several scholars. Secondly, it is analyzed that the practice of educating Korean terms of address is divided into teaching materials and methods. As a result, it is revealed that there are seven problems related with presenting terms in existing teaching materials and following three problems in teaching terms. 1) It lacks an academical theoretical basis enough to explain or analyze terms of address. 2) It lacks multimedia use to aim at teaching them. 3) It lacks tasks for educating them.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/92274
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 25/26 (2010)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse