Browse

한국어 표현능력 신장을 위한 교육연극기법 활용 방안 연구
A study on the plan of practical use of educational drama technique to develop Korean language expression ability

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
이묘영
Issue Date
2010
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.25, pp. 335-363
Keywords
Korean languageEducation dramaeducation drama techniqueKorean expression abilityThe application of educational dramaEducation plan
Abstract
본 연구는 교육연극기법을 통해 실제 상황과 같은 장면을 연출하고 자신을 표출하는 과정 속에서 학습자들이 효과적으로 한국어 표현능력을 향상시킬 수 있는 교육연극의 구체적인 활용방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 연극은 언어적 표현과 비언어적표현을 적절히 사용하여 자신의 감정과 의사를 상대방에게 정확하게 전달해야 하므로 표현교육에 매우 효과적인 매체가 될 수 있으며 학습자들은 교육연극 활동을 통해 적극적인 학습활동 참여 및 구체적 조작을 통한 능동적 의미이해가 가능해진다. 학습자들의 언어 사용 능력은 학습자들이 서로 상호 작용을 통해 문제를 해결할 수 있는 실제적인 상황에서 유의미한 활동을 하게 될 때 효과적으로 길러질 수 있으며 이러한 측면에서 볼 때 교육연극기법은 한국어 학습자들의 한국어 표현능력신장을 위한 효과적인 방안이 될 수 있다고 본다. 따라서 본 연구는 학습자의 실제적 발화 경험을 지원할 수 있는 교수학습방안을 구안하기 위하여 한국어 중·고급반 학습자를 대상으로 구체적인 방법으로써의 교육연극기법을 탐구하고 표현능력 신장을 위한 효과적인 지도방안을 모색하고자 한다.
This study is based of idea which educational drama technique could be an effective method to cultivate the expression ability of students who are learning Korean language. In order to improve students’ Korean language expression ability, this study has been carried out on the plan of practical use of educational drama technique. Furthermore, in onder to improve students’ Korean language expression ability, plan of practical use of educational drama technique has been imposed into lesson procedures and lesson method and is presented in this study.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/92276
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 25/26 (2010)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse