Publications
Detailed Information
교육복지와 미국 연방주의 : Education Welfare and American Federalism
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이옥연 | - |
dc.creator | 이옥연 | - |
dc.date.accessioned | 2014-07-22T02:25:01Z | - |
dc.date.available | 2014-07-22T02:25:01Z | - |
dc.date.issued | 2013-12 | - |
dc.identifier.citation | 세계지역연구논총, Vol.31 No.3, pp. 165-194 | - |
dc.identifier.issn | 1598-5946 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10371/92534 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 연방체제와 연방사회 간 합치(congruence) 여부에 초점을 맞춰 연방주의가 교육복지에서 어떻게 구현되었는지 또는 구현되는데 실패했는지 미국 사례에 조명하고자 한다. 구체적으로 공식적 제도에 근거한 연방국가와 민족-언어에 근거한 다양성이 표출된 사회구조를 가리키는 연방사회가 불합치하면 교육복지에서 어떤 연방주의로구현되는지 시대별로 검토하고자 한다. 이에 본 논문은 우선 연방주의를 건국이념으로채택한 미국이 다른 연방국가와 대조적으로 헌법상 교육 권한의 소재지를 주정부에게명기함에도 불구하고 교육복지에서 연방정부가 소규모이나 점진적으로 권한영역을 확대하는 근거를 살펴보고자 한다. 특히 미국의 교육 및 교육복지는 민족-언어의 동질성이 크지 않음에도 불구하고 대칭적 연방주의로 발전했고, 그 부산물로 헌법에도 명시되지 않은 교육 권한이 제한적이기는 하나 점차 연방정부로 이전하는 양상을 보인다. 따라서 본 논문은 연방주의를 작동시키는 주요 동력으로서 사회적 요인, 보다 정확하게민족-언어적 이질성에 일차적으로 초점을 맞춰 교육 연방주의의 정치 사회학을 연대기적으로 재조명하고자 한다. 그리고 미국 연방주의를 교육복지에 초점을 맞춰 연방제의운용 단면을 살펴보고자 한다. | en |
dc.description.abstract | In this paper, I propose to explore the political sociological aspect of federalism in education welfare in America. Specifically, I intend to illuminate the misfit between federal system and federal society by providing the historiography of education welfare in U. S. In doing so, I plan to put emphasis on the role of societal factors, or more precisely, the ethno-linguistic patterns, in influencing the workings of the American federal system. Unlike other federal states, U.S. eventually evolved into a symmetrical federalism in education welfare where the federal demarcations were drawn independently of the underlying social structure despite her lack of ethno-linguistic homogeneity. In this paper, I first contrast across 7 federal states and strive to explicate how American federalism stands apart from her counterparts. Then, I look into how the meager federal department of education occasionally but gradually managed to tread on states right in providing education and education welfare. I conclude by putting the American education welfare in perspective. | - |
dc.language.iso | ko | en |
dc.publisher | 한국세계지역학회 | en |
dc.subject | 사회과학 | en |
dc.subject | U.S. | - |
dc.subject | Federal System | - |
dc.subject | Federal Society | - |
dc.subject | Congruence | - |
dc.subject | Education Welfare | - |
dc.title | 교육복지와 미국 연방주의 | en |
dc.title.alternative | Education Welfare and American Federalism | - |
dc.type | Article | - |
dc.contributor.AlternativeAuthor | Yi, Okyeon | - |
dc.description.srnd | OAIID:oai:osos.snu.ac.kr:snu2013-01/102/0000040203/2 | - |
dc.description.srnd | SEQ:2 | - |
dc.description.srnd | PERF_CD:SNU2013-01 | - |
dc.description.srnd | EVAL_ITEM_CD:102 | - |
dc.description.srnd | USER_ID:0000040203 | - |
dc.description.srnd | ADJUST_YN:Y | - |
dc.description.srnd | EMP_ID:A076716 | - |
dc.description.srnd | DEPT_CD:216 | - |
dc.description.srnd | FILENAME:2013세계지역연구논총 31집3호_이옥연.pdf | - |
dc.description.srnd | DEPT_NM:정치외교학부 | - |
dc.description.srnd | SCOPUS_YN:N | - |
dc.description.srnd | CONFIRM:Y | - |
dc.identifier.srnd | 2013-01/102/0000040203/2 | - |
- Appears in Collections:
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.