Publications

Detailed Information

공학계열 여대생의 진로태도성숙에 영향을 미치는 타인 영향력, 자기주도학습 준비도, 공학 자기효능감 간의 구조적 관계 : A Structural Relationship among Influence of Others, Self-Directed Learning Readiness, Engineering Self-Efficacy and Career Attitude Maturity for Female Engineering Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

유영란; 강명희

Issue Date
2014-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.2, pp. 225-247
Keywords
Career attitude maturityInfluence of othersSelf-directed learning readinessEngineering self-efficacy진로태도성숙타인 영향력자기주도학습 준비도공학 자기효능감
Abstract
최근 과학기술 분야에서의 융합의 흐름은 다양한 배경과 특성을 가진 인력을 요구하게 되면서, 이공계 여성인재의 육성은 인재의 다양성 확보를 통한 국가과학기술 경쟁력 향상 측면에서도 중요성이 커지고 있다. 그러나 현실은 공학계열 여대생의 입학 비율과 대학원 진학비율이 타 전공영역에 비교하여 가장 낮은 수치를 보이며, 이에 대한 원인분석과 대안 마련이 시급한 시점이다. 이에 본 연구에서는 공학계열 여대생의 입학과 진로에 영향을 미치는 것으로 진로태도성숙을 종속변인으로 하고, 타인 영향력, 자기주도학습 준비도, 공학 자기효능감을 예측변인으로 하여 이들 간의 구조적 관계를 규명하고자 하였다. 수도권 소재 4년제 대학 3개교에 재학 중인 공학계열 여학생 426명의 자료를 수집하여 모형의 적합도와 변인들 간의 관계를 구조방정식모형으로 분석한 결과, 타인 영향력과 자기주도학습 준비도, 공학 자기효능감이 진로태도성숙에 영향을 미치는 모형은 적합한 것으로 규명되었으며, 모형에서 상정된 변인들 간의 직·간접 효과 또한 유의하게 나타났다. 구체적으로 타인 영향력, 자기주도학습 준비도, 공학 자기효능감은 여대생들의 진로태도성숙을 직·간접적으로 강화하는 것으로 나타났으며, 자기주도학습은 타인 영향력을 매개하여 진로태도성숙을 촉진하고 공학 자기효능감은 자기주도학습 준비도를 매개하여 진로태도성숙을 향상시키는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로, 공학계열 여학생의 진로태도성숙의 수준을 향상시키기 위해서는 멘토링과 같은 진로지원 프로그램을 통해 진로에서의 타인 영향력을 증대하여야 하며, 자기주도학습 준비도와 공학 자기효능감의 향상에 효과적인 교수·학습전략으로 프로젝트기반 수업과 자기주도학습 스캐폴딩 전략을 제언하였다.
The purpose of this study was to examine a structural relationship among influence of others, self-directed learning readiness, engineering self-efficacy and career attitude maturity of female engineering students in Korea. The hypothetical model was tested against 426 female engineering students, and the structural equation modeling analysis was employed to validate the model and analyze the causal relationship among variables. The results showed that the proposed model was acceptable with a good fit, and significant direct and indirect effects with almost proposed paths of the model except one were identified. Direct effects of influence of others on self-directed learning readiness, self-directed learning readiness on engineering self-efficacy, and engineering self-efficacy, influence of others on career attitude maturity were found. Moreover, the influence of others had a positive indirect effect both on engineering self-efficacy and career attitude maturity, and self-directed learning readiness had a positive indirect effect on career attitude maturity. Based on the results of this study, we have proposed teaching and learning strategies and methods to improve the career attitude maturity of female engineering students.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/92562
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share