Browse

설득 화법의 청중 평가 양상에 대한 고찰
A Study on Audience Assessment of Persuasive Discourses : Based on Impact Assessment and Analytic Assessment

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
최영인
Issue Date
2014-06
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.33, pp. 319-352
Keywords
persuasive discoursespeaking assessmentaudience assessmentanalytic assessmentimpact assessmentpeer assessment설득 담화말하기 평가청중 평가분석적 평가영향력 평가동료 평가
Abstract
설득 담화를 교육하는 장에서 동료 평가 혹은 상호 평가가 활용되고 있지만 청중들이 ‘어떤 기준으로’ 혹은 ‘어떻게’ 화자의 담화를 평가하는가에 주목하는 연구는 거의 진행되지 않고 있다. 본고에서는 대학생의 설득 화법에 대해 청중이 두 가지 방식으로 담화 평가를 수행하게 하고, 그러한 두 가지 평가 결과를 비교하였다. 21개 담화 중 3개 담화에 대한 청중의 영향력 평가 결과와 분석적평가 결과에서 차이가 발견되었고 그 차이는 통계적으로 유의미하였다. 청중들이 평가의 이유를 기술한 내용과 담화 분석을 통해 그러한 상이한 평가 결과에 관여한 요인을 탐색한 결과 담화 주제의 참신성, 경험/예시를 통한 근거 제시와 감성 설득 전략 등이 영향력 평가에 작용함을 확인하였다. 이런 결과로부터 교실에서 설득 화법 평가를 실시할 때 고려해야 할 시사점을 도출할 수 있다. 첫째, 설득 화법의 교육 현장에서 청중으로서 학습자들에게 평가자의 역할을 위임할 때 ‘어떠한 정체성에 입각하여’ 혹은 ‘무엇을 기준으로’ 평가할지에 대한 안내 및 지침을 분명히 제공해야 한다. 둘째, 청중으로서 학습자들이 ‘설득 화법의 영향력’을 어떻게 인식하고 있는가에 대해 정확히 이해해야 한다. 셋째, 교실에서 화법 평가 방법으로 많이 사용되는 ‘분석적 평가’의 틀로 설득력을 포착할 수 없는 담화의 특성 및 유형이 존재한다는 사실에 대한 추가적 논의가 필요하다.
Either peer review or mutual assessment has been applied to an education field of persuasive discourses, but there has been little study on criteria or methods for which an audience assesses a speaker’s discourse. In this paper, the audience carried out a discourse assessment on college students’ persuasive discourses in two ways, and these two assessment results were compared with each other. Out of 21 discourses, it was found that 3 discourses had a statistically significant difference between analytic assessment results and impact assessment results. It was found that two factors were related to such different assessment results as a result of considering the audience’s report on assessment reasons and performing discourse analysis, and those two factors were 1) novelty of a subject recognized by the audience and 2) the audience’s trust in grounds for the subject through a speaker’s experiences and examples.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/92703
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 33/34 (2014)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse