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한국의 오순절-은사주의 운동에서 여성의 위치와 그 구조적 배경 : Women's Place in Korean Pentecostal-Charismatic Movement and It's Structural Background

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Authors

우혜란

Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 종교문제연구소
Citation
종교와 문화, Vol.23, pp. 37-80
Abstract
본 논문은 한국 개신교 오순절-은사주의 운동(Pentecostal-charismatic movement)에서 여성들의 위치에 초점을 맞춘 것이다. 주지하다시피 오순절-은사주의 운동은 빠르게 그 세력이 전 세계적으로 확장되면서 기독교 전반에 커다란 영향을 미치며 개신교의 가장 큰 성장 동력으로 자리매김 하였다. 오순절 운동은 소외계층 내지 사회적 주변그룹으로부터 확산된 종교운동이라는 태생적 성격으로 인해 흔히 사회개혁적 그리고 더 나아가 초인종적, 성평등적 성격이 언급되기도 하나, 이 운동의 전지구적 확산과 함께 개별 문화권에서의 토착화와 제도화 과정을 거치면서 매우 복합적인 양상을 보이게 된다. 한편 전통적 오순절 운동은 20세기 중반을 넘어가면서 교과와 교단을 초월하여 개신교 주류 교단은 물론이고 가톨릭 교회에도 커다란 영향을 미치면서 기존 교단 내에서 성령의 다양한 은사를 강조하는 은사주의(Charismatic movement)으로 전개됨으로서 결국 오순절-은사주의 운동은 동시대 기독교에서 가장 큰 파급력을 가진 영성 운동이라고 평가된다.
This paper starts with a question why women within Korean Pentecostal-Charismatic movement have occupied a marginal position, even though they played an inevitable role for the spread and establishment of the movement in Korean society. At first, the so called "women-friendly" character of Pentecostal-Charismatic movement is examined, as examples of a group of female leaders who exercised their influence over the movement, especially at the initial phase. Secondly, recent works of Western researchers on the subject Pentecostal-Charismatic movement and women were critically reviewed. Particularly, "gender-paradox" theory is scrutinized, which is often applied by the Western researchers to explain why women take part in conservative and even fundamental religious movements as Pentecostal-Charismatic movement. shifting the responsibility for the persistence of patriarchal religions to women themselves in a subtile way. Thirdly. - unlike the recent research trend in the West, which give prominence to women`s subjective experience - from a broader perspective the mechanism is investigated that keeps women to be subsumed under the hierarchical/patriarchal order in this movement. The mechanism is analysed at three levels, namely institutional, organizational, and ideological, by giving examples of "women policy" of the Yoido Full Gospel Church, and the teaching of Duranno Father School which is affiliated with the Onnuri Church.
ISSN
1976-7900
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/93435
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