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초등학교 기초학력 책임지도 운영 실태 및 개선방안 : 부산지역 초등 교원을 대상으로
A Study on the Operation and Improvement of Accountable Instruction for Basic Learning Skills in Elementary School

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Authors
김연주; 김석우; 이승배; 서문효진
Issue Date
2014-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.3, pp. 53-70
Keywords
Elementary schoolBasic Learning skillsUnderachievementAccountability초등학교기초학력 책임지도기초학력 부진학생
Description
이 논문은 김연주의 석사학위 논문(2013)을 수정·보완하여 재구성한 것임
Abstract
본 연구는 2008년 이후 단위학교 기초학력 책임지도제의 세부 프로그램 및 학력향상형 창의경영학교의 운영성과가 반영된 단위학교 기초학력 책임지도제가 일반 단위학교에서 전반적으로 어떻게 운영되고 있는지 살펴보고 교원의 배경변인(업무유무, 소속 학교 급지, 경력, 담당학년)에 따라 어떤 차이가 있는지 분석하고자 하였다. 한국교육과정평가원에서 개발한 학력향상형 창의경영학교 운영 자체점검표와 부산광역시교육청에서 배포한 2012 학교중심학력증진 종합 계획을 연계하여 설문지를 작성, 조사하여 집단별 빈도, 평균, 유의한 차이를 분석하였다. 연구 결과, 다음과 같은 결론을 도출했다. 첫째, 기초학력 책임지도의 목적 및 계획에 대한 이해 및 계획구체성 정도에 대한 실태는 비교적 높은 반면 담임교사와 저 경력 교사의 의견 반영 정도가 유의하게 낮게 나타났다. 둘째, 기초학력 책임지도 운영 실태 면에서 프로그램의 활용이 미비하고 실적위주의 이력관리가 이루어지는 바, 진단 및 선별 체제는 잘 구축되어 있으나 실제 학습부진 학생에 대한 사후 지도가 제대로 이루어지지 않고 있었다. 셋째, 기초학력 책임지도 운영을 위한 환경조성 면에서 교사들의 직무연수 및 학습부진 관련 동아리 참여, 장학 참여도, 학습부진 학생 지도교사에 대한 인센티브 부여 인식 등이 낮은 것이 문제점으로 드러났다. 이상과 같은 결론에 따라, 성공적인 기초학력 책임지도의 운영과 정착을 위해서는 교육 책무성에 대한 교육 공동체의 인식 하에 진단-지도-평가-이력관리 체제의 내실 있는 구축 및 실행이 이루어져야 할 것 이다.
The purpose of this study is to analyze the operation of accountable instruction for basic learning skills in the elementary schools and to investigate whether there are any differences depending on the teachers’ background variables. Objects of the survey are the teachers working at the elementary schools located in Busan, Korea, using the accountable instruction for basic learning abilities. The results are as follows: First, on planning process of the accountable instruction process, teacher’s involvement was inadequate. Through this result, it is identified that there are still obstacles for teachers to participate in developing the plan of educational policy level. Second, on promoting process of the accountable instruction, application of supporting programs was insufficient. It means the regular teachers had less information about accountable instruction and supporting programs than the teachers in charge of task for accountable instruction. Therefore, ensuring the management system about after selecting teaching for underachieved students and reorganizing the law and institution for effective use of the various compensation programs are needed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/93613
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 15 Number 1/4 (2014)
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