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재외동포 대상 한국어 교과서 개발 정책의 현황과 발전 방향
A Study on the Current Issues of Korean Textbooks for Overseas Korean

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Authors
최영환
Issue Date
2014-12
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.34, pp. 285-329
Keywords
Korean textbookOverseas Koreanwriting staffdevelopment process한국어 교재재외동포교육 내용집필진개발과정
Description
2014년 제16회 국제학술회의 : 각국의 대외 자국어 교육 정책 비교 연구
Abstract
재외 한글학교용 한국어 교재를 개발하기 위한 내용과 과정은 다음과 같이 정리할 수 있다. 제1단계에서는 한국어 교재의 교육 내용을 표준화하여야 한다. 이 과정에서는 한국어 교육 전문가가 중요한 역할을 하게 된다. 제2단계에서는 교육 내용을 연령 및 학교급별로 체계화하여야 한다. 여기에서는 국내 학교급별 교사 또는 현지 한글학교 교사들이 학습자를 고려한 교재화작업을 하게 된다. 제3단계에서는 교육 내용을 언어권별로 특성화하여야 한다. 마지막으로 현지 한글학교 교사나 현지 한국어 교육 전문가들은 현지 언어에 맞게 한국어 교육 내용을 조정하게 될 것이다.
The present study aims to suggest a directions to develop korean textbooks for overseas korean. We have to consider some factors. This is an development process of korean textbooks. First. We have to standardize contents of korean textbooks. Second, korean textbooks should have a different contents in the following age groups Third, It is necessary to provide the specialized korean textbooks for different languages.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/93762
DOI
https://doi.org/10.17313/jkorle.2014..34.285
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 33/34 (2014)
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