Publications

Detailed Information

일반계 고등학생의 학업 스트레스, 희망, 내재적 동기, 학업 소진의 구조적 관계 및 성별차이 탐색 : Exploring the Structural Relationship among Academic Stress, Hope, Intrinsic Motivation and Academic Burn-out of High School Student and the Gender Difference

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

강혜정; 강성현; 임은미

Issue Date
2014-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.4, pp. 1-27
Keywords
일반계 고등학생학업스트레스학업소진희망내재적 동기High School StudentAcademic StressAcademic Burn-outHopeIntrinsic Motivation
Abstract
본 연구의 목적은 일반계 고등학생을 대상으로 학업스트레스가 학업소진에 이르는 과정에서 개인의 심리 내적 특성인 내재적 동기와 희망의 구조적 관계를 탐색하는 것이다. 또한 이들 변인들 간의 구조적 관계가 성별에 따라 어떠한 차이가 있는지 확인하고자 하였다. 이를 위해 경기, 영남, 호남 지역 일반계 남녀 고등학생 443명의 설문응답 결과를 분석하고, 학업스트레스와 학업소진간의 관계를 내재적 동기와 희망이 매개하는 것으로 가설모형을 설정하여 내재적동기와 희망과의 관계에 방향을 설정한 2가지 경쟁모형과 비교하였다. 그 결과 학업스트레스가 학업소진에 미치는 직접적인 영향력이 확인되었고, 학업스트레스가 학습자의 희망을 거쳐 내재적 동기에 영향을 주어 학업소진에 이르게 되는 간접경로의 통계적 유의성이 확인되었다. 그리고 학업스트레스에서 희망으로 가는 경로계수에서 남학생보다 여학생의 학업스트레스가 희망에 더 부정적인 영향을 주는 것으로 나타나 성별간의 유의한 차이가 확인되었다. 이러한 결과는 일반계 고등학생의 학업 스트레스가 학업 소진으로 이어지는 정도를 줄이기 위해 주목해야 할 여러 가지 변수 중 희망과 내재적 동기도 포함되어야 함을 시사한다. The purpose of this research was to investigate the structural relationships among academic

stress, academic burn-out, intrinsic motivation, and hope of Korean high school students by gender. To achieve the purpose, a survey was administered to male (N=222) and female (N=221) high school students in Kyunggi, Youngnam, and Honam province in South Korea. The results were as follows; Academic stress had a direct effect on academic burn-out. And academic stress also had a significant indirect effect on academic burnout. i.e., the influence of academic stress on the academic burnout was reduced by hope and intrinsic motivation. The results also indicated that female high school students academic stress had some more negative influence on their hope as compared to males. Both limitations of this study and suggestions for further studies were discussed with the implications of these findings.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/94113
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share