Browse

미래교육 패러다임을 위한 ‘디자인’ 개념 탐색
Exploring the Concept of ‘Design’ for a New Paradigm in Education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김동일; 최선주; 김우리; 백선희; 김명찬
Issue Date
2014-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.4, pp. 29-54
Keywords
Future societyDesignDesign ThinkingEducational design미래사회디자인디자인 사고교육디자인
Abstract
교육은 시대와 교감하고 사회적 요구를 반영하여 발전해 왔다. 현대 사회의 급격한 변화와 불확실성의 증가는 교육의 패러다임의 변화를 강력하게 요구하고 있다. 이러한 측면에서 교육은 불확실한 미래사회를 대처할 수 있는 역량을 지닌 인재의 양성을 요구하고 있다. 본 연구에서는 이러한 교육계 안팎의 흐름을 반영하여 미래교육을 위한 새로운 패러다임으로서 ‘디자인’ 개념을 제안하고 이를 탐색해보고자 하였다. 이를 위해 디자인 개념이 사용되고 있는 다양한 분야별로 디자인의 개념과 특성을 탐색하였다. 먼저 주요 분야별 디자인, 즉 디자인사고, 디자인경영, 서비스디자인에서 디자인의 개념과 특성을 살펴보았다. 그 다음으로 교육학에서 활용되고 있는 디자인의 개념과 특성을 살펴보았다. 마지막으로 디자인 개념이 미래교육의 인재상 정립에 주는 시사점과 그러한 인재를 키우기 위해 요구되는 교육학 분야별 시사점을 제시하였다.
Education is affected by the times and its development reflects the needs of society. A rapidly-changing society, uncertainties in society, and complex ecological interactions require a paradigm shift in education. It is necessary to nurture a talent in education to prepare for the changes and uncertainties in society. This study suggested design as a new paradigm in education, and explored concepts of design. We identified definitions and characteristics of design in multiple dimensions. First, we examined definitions and characteristics of design in terms of design thinking, design management, and service design. Second, we investigated definitions and characteristics of design in an education area. We finally suggested implications for defining a talent and nurturing the talent based on the definitions of design.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/94114
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 15 Number 1/4 (2014)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse