Publications

Detailed Information

자기회귀교차지연모형을 적용한 종단연구 : 휴대전화의존도, 정서문제, 학교생활적응간의 관계 : Longitudinal Study using Autoregressive Cross-lagged Modeling : Relationship amog the Mobile Phone Dependence, Emotional Problems and School Adjustment

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

백승희; 전현정; 정혜원

Issue Date
2014-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.4, pp. 167-188
Keywords
mobile phone dependenceemotional problemsschool adjustmentautoregressive cross-lagged modeling *휴대전화의존도정서문제학교생활적응자기회귀교차지연모형
Abstract
이 연구의 목적은 자기회귀교차지연모형을 활용하여 휴대전화의존도, 정서문제와 학교생활적응간의 상보적인과 관계를 종단적으로 검증하는 것이다. 이를 위해 한국 아동‧청소년 패널조사(KCYPS) 자료 중 중1패널 2차년도부터 4차년도까지의 종단 데이터를 활용하여 중학교 2학년~고등학교 1학년 학생을 대상으로 자기회귀교차지연모형으로 분석하였다. 연구 결과, 첫째, 세 시점에 결쳐 휴대전화의존도, 정서문제, 학교생활적응의 자기회귀 계수를 측정한 결과, 이전 시점의 휴대전화의존도, 정서문제, 학교생활적응이 각각 이후 시점에 유의하게 영향을 미치고 있었다. 둘째, 휴대전화의존도와 정서문제 간에는 종단적 상호작용이 있음을 확인하였다. 또한, 정서문제와 학교생활적응 사이에도 종단적 상호작용이 있는 것을 확인하였다. 그러나 휴대전화의존도는 이후 시점의 학교생활적응에 유의한 영향을 미치지 못했다. 끝으로 이 연구의 시사점과 제안점 및 후속 연구를 위한 제안점을 논의하였다.
This study examined the systematic relationship among the mobile phone dependence, emotional problems and school adjustment using the data. Autoregressive Cross-lagged

model(ARCL) was used to measure the longitudinal relationship among the mobile phone dependence, emotional problems and school adjustment. In the present study, I use the longitudinal data of T2(2011)-T3(2013) being collected by KCYPS(Korean Children and Youth Panel Survey) since 2010. The findings of the current study were as follows. First, the previous mobile phone dependence, emotional problems, and school adjustment had significant effect on subsequent mobile phone dependence, emotional problems, and school adjustment respectively. Second, there was the longitudinal reciprocal relationship between mobile phone dependence and emotional problem. In addition, the longitudinal reciprocal relationship exist between emotional problem and school adjustment. Although previous mobile phone dependence had an impact on the subsequent emotional problem, it din not affect the subsequent school adjustment. The limitations of this study were discussed along with suggestions for future research.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/94119
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share