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스트라빈스키와 러시아 은세기: 유라시아주의와 파시즘 사이에서
Igor Stravinsky and Russian Silver Age: Between Eurasianism and Fascism

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Authors
이지연
Issue Date
2015-05-31
Publisher
서울대학교 러시아연구소
Citation
러시아연구, Vol.25 No.1, pp. 97-140
Keywords
스트라빈스키발레 뤼스러시아 은세기상징주의유라시아주의파시즘아도르노I. StravinkyBallets RussesRussian Silver AgeSymbolismEurasianismFascismT. Adorno
Abstract
아도르노의 비판 때문이기도 하겠지만 스트라빈스키는 음악의 치열한 현대성에 대한 고민으로부터 멀어져 퇴보를 향해 나아간 음악가로 간주되었다. 적어도 그는 무조음악의 최전선에 서 있었던 동시대 음악가 쇤베르크와 달리 첨예한 문제의식을 결여한 채 음악의 정형성을 극복하지 못했다고 비판받았다. 유럽대중의 취향을 고려한 상업성의 결과물이라 하더라도 그나마 생명력으로 충만했던 초기의 러시아적 특성들마저도 점차 신고전주의 음악으로 향해 가는 노정에서 사라진 것으로 평가되었다. 이 논문은 바로 그러한 스트라빈스키 이해에 대한 문제제기로부터 시작되었다. 즉, 그의 음악이 보여준 실험성의 ‘다른 차원’을, 아도르노가 조목조목 비판하는 항목들의 그 이면을 드러내려는 것이 이 글의 출발점이었다. 원시주의적 양식화라 비판받은 그의 발레 이 러시아 모더니즘의 유기시학의 요소들을 어떻게 반영하고 있으며 그것이 쇤베르크적 절대음악에 대한 추구의 극단에 서있기 보다 절대성을 향한 다른 방식의 모색이었음을 증명하는 것이 이 글의 목표라 할 것이다. 아울러 러시아 망명예술가들을 중심으로 주창되었던 유라시아주의의 맹아가 이미 그의 실험성 강한 발레에서 드러나는 양상을 밝히면서 그것을 1910년대 러시아 인텔리겐차의 시대정신의 정수로 이해하고 이것의 연장선상에서 망명문단의 유라시아주의를 이해하려 한다. 이 과정은 유럽의 지성들이 러시아 문화에서 보려했던 퇴행적 파시즘이라는 ‘동양적’ 잔재를 유라시아주의적 유기성으로 이해할 수 있는 가능성을 열어줄 것이다.
This article is a study on the influence of Russian modernist culture in Stravinsky’s music, especially his Ballets Russes masterpiece The rite of Spring. Usually Stravinsky is taken as a classical(or neoclassical) composer, who was increasingly ashamed of his Russian past and sought to develop a new philosophy that would present him as a European cosmopolitan. Moreover, the famous criticism of philosopher T. Adorno indicted Stravinsky as an anti-modern composer, who overtly could not escape from his own Russian totalitarianism. The aesthetic celebration of the mythic sacrifice in Stravinsky's music consciously violates the traditional aesthetic code. It openly shows the barbaric act, and at the same time breaks away from a romantic musical sensibility and embraces the primitive. Yet this confluence of theatrical content and music does not achieve what Adorno demands, that is, musical progress. Rather, Stravinsky produces a compromised avant-garde in which the subversion of established culture encourages the rise of social and political barbarism. But in this article this two presuppositions would be negated and investigated the traces and influence of Russian modernism and the exiled Russian longing for an imaginary Russia, which even in his the most classical pieces never disappears and shows more complicate stylistic synthesis.
ISSN
1229-1056
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/94829
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute for Russian, East European & Eurasian Studies (러시아문화권연구소)러시아연구 (Russian Studies)러시아연구 Volume 25 Number 1/2 (2015)
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