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지식과 지구 생산 네트워크_동아시아의 사례를 중심으로
Knowledge and Global Production Networks_The Case of East Asia

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Authors
이승주
Issue Date
2008-06
Publisher
서울대학교 국제문제연구소
Citation
세계정치, Vol.9, pp. 83-113
Keywords
지구 생산 네트워크지식제도미국일본자동차 산업전자 산업동아시아지역주의global production networkknowledgeinstitutionsJapanUSauto industryelectronics industryEast Asiaregionalisminterventionnational interestprestige
Abstract
1990년대 이후 지구 생산네트워크는 경쟁의 격화에 따른 비용 절감의 필요성, 무역자유화, 각국 정부의 규제 정책의 수렴과 같은 지구적 차원의 변화로 인해 급속히 확대되어 왔다. 지구 생산 네트워크는 다국적기업, 개별 국가의 중앙 및 지방 정부, 현지 기업 등 지구 생산 네트워크를 형성하고 있는 개별 행위자뿐 아니라, 다양한 이해관계를 가진 행위들 사이의 다차원적 연계를 파악해야 비로소 정확한 이해가 가능해진다. 한편 지구 생산 네트워크는 중요한 지식의 전이 수단으로서 기능한다. 하나의 생산 네트워크가 경쟁력을 유지하기 위해서는 생산 네트워크 내의 행위자들 사이에 지식이 적절하게 공유·분배되어야 하기 때문이다. 기함 기업이 지구 생산 네트워크를 유지하는 데 있어서 상대국의 제도적 환경과의 착근성이 중요한 이유는 여기에 있다. 여기서 고려해야 할 것은 생산 네트워크 내의 지식 전파의 메커니즘이 기함 기업의 정치경제적 특성 및 개별 산업 부문의 산업적 특성과 다양한 방식으로 결합한다는 점이다. 일본 중심의 지구 생산 네트워크는 기함 기업들이 기초 및 응용연구에서 판매에 이르기까지 생산 과정을 주도하면서 부품 제조와 조립 과정에서 제한적으로 중국 및 동남아 기업들을 활용하는 폐쇄적 구조를 갖고 있다. 반면, 미국 중심의 지구 생산 네트워크는 대부분의 생산 공정이 상하위 공급자들에게 광범위하게 위탁되고, 기함 기업은 제품의 정의, 디자인, 연구개발, 마케팅에 집중하는 개방적 구조를 갖고 있다. 지구 생산 네트워크의 특성은 산업 부문 사이에도 상당한 차별성을 띤다. 생산 공정 간 미세 조정이 중요한 자동차 산업에서는 기함 기업을 중심으로 한 수직적인 생산 네트워크가 형성되는 반면, 생산 공정이 매우 표준화되어 있는 전자 산업에서는 상대적으로 개방적인 생산 네트워크가 형성되는 경향이 있다. 그러나 기업 간 경쟁이 격화됨에 따라 일본 전자 산업의 생산 네트워크가 개방성을 강화하는 변화를 보이고 있듯이, 1990년대 후반 이후 지구 생산 네트워크에 있어서 국가별·산업 부문별 차별성은 새로운 변화의 계기를 맞이하고 있다.
Global changes such as intensifying competition, trade liberalization, and the convergence of regulatory policies have spurred the proliferation of global production networks in the 1990s. In order to better understand the nature of global production networks, it is necessary not just to identify individual players participating in global production networks such as multinational corporations, home and host countries, and local firms, but explore the way in which individual players with diverse interests are linked in a multi-dimensional way, Global production networks also serve as a crucial means of knowledge diffusion. The competitiveness of a global production network largely rests upon whether knowledges are effectively diffused and shared among the participants. It is against this backdrop that the flagship company should be properly embedded in the institutional environments of local companies. However, it is noteworthy that knowledge diffusion within global production networks combine with political and economic features of the home country as well as sectoral characteristics in various ways. For example, in the Japan-led global production networks, Japanese flagship companies tend to dominate the entire production process from basic and applied research to sales, utilizing local companies in Southeast Asia and China in a very limited way. By contrast, US-led global production networks have more open structures as US flagship companies tend to forge cooperative relationships with local companies, That is, US flagship companies specialize in product definition, design, R&D, and marketing, while local companies specialize in the production process. One can also find sectoral differences in global production networks. While vertical and exclusive global production networks are prevalent in auto industry, horizontal and open global production networks tend to be established in electronics industry. However, since the 1990s, these national and sectoral differences have gradually waned as flagship companies faced more intense competition.
ISSN
1738-2440
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/94865
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Center for International Studies (국제문제연구소)세계정치(Journal of World Politics)세계정치 09(29집 1호) (2008)
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