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스페인어 스마트교육과 면대면 양방향 커뮤니케이션 사이의 상보성
Complementarity between the Spanish Smart education and the face-to-face bidirectional communication

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Authors
마상영
Issue Date
2015
Publisher
서울대학교 라틴아메리카연구소(SNUILAS)
Citation
Revista Iberoamericana, Vol.26 No.3, pp. 133-151
Keywords
스마트교육양방향 커뮤니케이션교육효율스페인어교육학습효율현장교육Spanish educationbidirectional communicationefficiency of educationSmart educationlearning efficiencyon-site education
Abstract
본 논문에서 필자는 스페인어 스마트교육과 면대면 양방향 커뮤니케이션 사이에 상보성이 존재하고 있음을 규명하였고, 그러한 상보성을 효율적으로 활용한다면, 스페인어 교육의 효율성을 크게 상승시킬 수 있음을 주장하였다. 스마트교육과 현장교육의 장점들을 상보적으로 활용하는 환경 하에서 이루어지는 양방향 커뮤니케이션을 통한 스페인어교육은 각각의 단점들을 상쇄시키고 장점들을 통합하여 보다 효율성 높은 교육을 할 수 있게 해준다. 만약 교수자와 학습자 사이에 면대면 양방향 커뮤니케이션이 이루어지면, 교수자는 예견하지 못했던 학습자의 어려움들을 파악할 수 있고, 그것들을 최소화 하고 나아가 교수자가 아닌 학습자 중심의 교육을 실현할 수 있다. 이러한 교육 시스템의 변화는 또한 교수자와 학습자 사이의 역할 변화를 낳게 하고, 궁극적으로 학습효율도 증대시키게 된다. 요약하면, 양방향 커뮤니케이션을 통한 스페인어 교육은 스마트교육과 현장교육의 장점들을 취합하고 단접들을 상쇄시키는 상보적인 융합교육 방식에 기반을 두고 있으며, 학습 환경, 학습자의 수준 그리고 학습 콘텐츠의 유형에 따라 최적의 교육을 실현할 수 있게 해 준다.
In this paper I have clarified the existence of the complementarity between the Spanish Smart education and the face-to-face bidirectional communication, contending that if we use it efficiently, we can make the efficiency of Spanish education higher in a large measure. The Spanish education through the bilateral communication, based on the complementary use of the respective advantages of the Smart education and the on-site classes helps us to join their strong points countervailing their weak points and to practice a perfect and efficient education. If the face-to-face bidirectional communication between the professor and the students is achieved, the professor can discern the unforeseeable inconveniences of the students, minimize them and practice the education focused not on his will but on theirs. The change of this education system brings too the role change between the professor and his students, and enhances the learning efficiency. In conclusion, the Spanish education through the face-to-face bidirectional communication should be based on the Blended Education that compensates the advantages and disadvantages of the Smart education and the on-site education, and it can make us practice the best education in accordance with the learning situation, the students’ levels and the types of contents.
ISSN
1598-7779
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/95173
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute of Latin American Studies (라틴아메리카연구소)Revista Iberoamericana (이베로아메리카연구)Revista Iberoamericana (이베로아메리카연구) vol.26 no.01/03 (2015)
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