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가치 있는 아파트 만들기: 수도권 브랜드 단지에서의 공동체 형성의 조건과 실천
Conditions and Practices of Community-Making at Brand Apartment Complexes in South Korea

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Authors
정헌목
Issue Date
2016
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.22 No.1, pp. 485-540
Keywords
apartmentapartment complexapartment communitygated communitygated communityurban housing아파트아파트 단지아파트 공동체게이티드 커뮤니티브랜드 아파트자율방범대도시주거
Abstract
이 논문은 2000년대 후반 이후 한국의 아파트 단지를 둘러싼 사회·경제적 변화에 대한 집단적 대응을 분석한다. 이 시기는 전 세계적인 금융위기의 여파와 가계대출 증가, 1인 가구 증가와 같은 요소들이 결합하며 아파트매매를 중심으로 한 재산증식 모델이 예전처럼 작동하지 않기 시작한 시기였다. 그에 따라 한국의 아파트 단지에서도 노골적으로 부동산 시장가치에 초점이 맞춰져 있던 과거와는 달리, 다른 종류의 ‘가치’가 요구되기 시작했다. 공유공간 관리나 아파트 단지 전반의 문제를 좌우하는 입주자대표회의와 같은 ‘사회적 요소’들로 엮인 생활공간을 둘러싼 가치가 부각된 것이었다. 이처럼 아파트 단지에서 고려해야 할 가치들이 다면화되면서 가치를 생성하고 평가하는 기준과 방법 역시 다양해졌고, 특히 거기에 관여하는 행위자들 역시 복수의 형태를 취하게 되면서 주목받게 된 것이 ‘집단’이라는 문제이다. 본 연구에서는 이를 배경으로 수도권의 한 브랜드 단지에서 등장한 아파트 자생단체의 사례를 분석하여 한국의 아파트 단지가 처한 현실적 조건, 나아가 ‘공동체’의 호출 배경을 진단하고 그 속에서 형성된 집단적 활동을 고찰한다.
This article explores the collective action against socio-economic transition related to apartment complexes in 2010s South Korea. The 2010s are a period in which the model for increasing one’s wealth centering on the purchase and sales of apartments began not to work as in the past due to the combination of elements including the effect of the global financial crisis, an increase in household loans, and an increase in single households. Consequently, apartment complexes in South Korea have started to demand “values” different in kind from that pursued in the past. “Values” surrounding living spaces tied together with social elements including the management of shared spaces and residents’ committees, which dealt with problems related to apartment complexes overall, have come to be highlighted. As the “values” to be taken into consideration in apartment complexes have become diverse, the standards and methods for creating and assessing value have become diverse, too. In particular, as the actors intervening in all of these activities likewise have become plural, what has newly caught attention is the issue of “collectives.” In this study, I analysis the activity of a small group which appeared at a brand apartment complex located near Seoul. Through this case study, I examine the practical conditions related to apartment complexes in South Korea, and discuss the collectivity and the nature of the “apartment community” formed under those conditions.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/95591
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.22 no.1/2 (2016)
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